Sonaatti

by Jyrki Linjama

Sonata

for guitar

Empty sheet

Jyrki Linjama

Sonaatti

Sulasol

Description

One of the fascinating characeristics of Western cultural heritage is the ideal of layers. The Introduction opens up space for many levels - timbral, dynamic and harmonic. In Ricercar, the strict erudition and many-nuanced sensuality complement and deepen one another, while the guitar players tries ("ricercare" in Italian) to entwine the different sides and aspects of music by instrumental means. The second movement, Nokturni (Nocturne), sprouted and grew from a nocturne of mine for the violin and piano (The Sky Is Blue and White, a Finnish folksong, third movement: Nokturni - dedicated to Bartók). The melodic fragments in the middle section are framed by texture, the elements of which (bells, arpeggio, knocks) offer ample room for the timbral abundance of the guitar. The Finale contains characteristics of the variation form, the theme being a Medieval alleluia melody, and the dominating meter in 3-2-3 rhythm from the Balkans. The work was commissioned by Andrzej Wilkus for his debut recital.

© Jyrki Linjama, 1998

Länsimaisen kulttuuriperinnön yksi kiehtova piirre on kerroksisuuden ihanne. Niinpä Ricercaressa ankara oppineisuus ja vivahteikas sensuellisuus rikastuttavat ja syventävät toisiaan, kun kitaristi yrittää (ital. ricercare) solmia toisiinsa musiikin eri juonteita ja puolia, ei vähiten soittimellisia.

Kokonaiskaarroksina osista ensimmäinen on kasvutapahtuma, toinen rapautuu ja hajoaa loppua kohden, ja kolmas muodostuu loppuratkaisuiltaan kohtuulliseksi, pidättyväiseksi. Toinen osa, Nokturni, kasvoi saman nimisestä runsas vuosi sitten sävelletystä kappaleesta viululle ja pianolle (Taivas on sininen ja valkoinen, osa 3: Nokturni – omistus Bartókille). Keskivaiheen melodiakatkelmia kehystää tekstuuri, jonka osatekijät (kello, murtosointu, koputus) antoivat paljon tilaa kitaran soinnilliselle rikkaudelle. Finaalissa on jonkin verran variaatiomuodon piirteitä, teemana keskiaikainen alleluia-melodia, hallitsevana metrinä balkanilainen 3-2-3. Teoksen on tilannut ensikonserttiinsa kitaristi Andrzej Wilkus Leevi Madetoja -rahaston suosiollisella tuella ja se on sävelletty syyskuun -97 ja tammikuun -98 välisenä aikana. Teos on toinen, jossa käytän kitaraa: Andrzej Wilkus oli kantaesittämässä toissa vuonna myös ensimmäistä, Partitaa kitaralle ja jousikvartetille.

© Jyrki Linjama, 1998


Instrumentation

guit


Category

Works for Solo Instrument


Premiere

Andrzej Wilkus, Helsinki, 15 February 1998.


Movements

1. Johdanto - Ricercar, 2. Nokturni, 3. Finaali


Commisioned by / dedications

Commissioned by Andrzej Wilkus.


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.