Score
18 pages
A4-landscape
Serenaden (2008) syntyhistoria on harvinaisen yksiselitteinen. Zagros tilasi minulta juhlakonserttiinsa sävellyksen, jolle määriteltiin kokoonpanon lisäksi kaksi lisämäärettä: kappaleen nimen tulisi olla "Serenade" ja sen kesto ei saisi ylittää viittä minuuttia. Säveltäjät pääsääntöisesti pitävät tarkoista tehtävänannoista ja rakastavat kaikkia rajoituksia, jotka vain suinkin suitsisivat mielikuvituksen kaoottista lentoa. Serenaden tapauksessa kappaleen nimi, kesto ja esityskokoonpano olivat etukäteen päätettyjä, joten säveltäjän harteilta oli jo ennen ensimmäisenkään sävelen sepittämistä pudonnut kolme äärimmäisen rassaavaa perusongelmaa. Tämä loi teokselle selkeästi määritellyt puitteet, mikä helpotti varsinaista työskentelyä huomattavasti.
Sävellysprosessin ensimmäinen – ja tärkein – valmisteleva vaihe oli selvittää oma suhtautumiseni kyseisen lajityypin, tässä tapauksessa serenadien, perusluonteeseen. Erilaisiin serenadeihiin tutustuttuani ja serenadiuden ydintä pohdittuani tulin siihen lopputulokseen, että kahta ominaisuutta ei sävellystyössä voisi mitenkään sivuuttaa: laulavuutta ja keveyttä. Päädyin siten säveltämään musiikkia, jossa jousisoitinten luonnolliset huiluäänet luovat tekstuuriin intimiyttä, painottomuuden tuntua ja värisävyjen hienovaraisuutta. Puupuhaltimet puolestaan kantavat päävastuun lajityypin peräänkuuluttamasta melodisuudesta ja laulullisuudesta.
Näistä lähtökohdista käsin sävelsin Serenaden intensiivisen työperiodin aikana kesäkuussa 2008. Teoksen soivassa lopputuloksessa lienee toivoakseni kuultavissa heijastuksia viime aikaisesta ajattelustani, jossa äänen väriin ja sointiin liittyvät kysymykset on kohotettu tasaveroisiksi parametreiksi perinteisten satsillisten kysymysten rinnalle.
© Olli Virtaperko, marrasku 2008
fl, cl, bsn, 2vln, vla, vlc, db
Chamber Works
Zagros, Helsinki, 29 November 2008.
Comissioned by Zagros.
MF20578
18 pages
A4-landscape
28 pages
A4-portrait
18 pages
Digital (PDF)
28 pages
Digital (PDF)