Sela

by Erik Bergman

für Gemischten Chor, Bariton und Kammerorchester

Empty sheet

Erik Bergman

Sela

Music Finland

Description

Sela on sävelletty baritonille, sekakuorolle ja kamariorkesterille. Nimi ’Sela’ on Psalttarissa termi, joka tarkoittaa hetkeä, jolloin sananjulistus lakkaa ja musiikki alkaa seurakunnan vaietessa.

Instrumentaalikudos on tehty läpikuullavaksi ajatellen sen kuoron laulajamäärää, jolle teos on kirjoitettu, nimittäin Radion Kamarikuoroa. Orkesterikokoonpanoon sisältyvät puupuhaltimet, kaksi trumpettia ja pasuuna, joukko lyömäsoittimia, celesta sekä matalat jouset. Lyömäsoittimilla on tärkea osuus, ei vähiten silloin, kun on kysymys soinnin saamisesta mahdollisimman eriytyneeksi ja rytmin luomisesta iskeväksi (teos perustuu osittain rytmiriveihin).

Sävelmateriaali on sama kaikissa kolmessa osassa, multa kokee joukon vaihteluita. Rytmikuvalle on luonteenomaista lahtilajien tiheä vaihtelu, kuten esimerkiksi 2/8 + 3/16, 9/16 + 1/8 jne. Tällä nuotinnusmenetelmällä on puhtaasti käytannöllinen tarkoitus: sen tarkoituksena on tehdä lyöntitekniikka havainnollisemmaksi. Myös tempo vaihtelee usein, joskus jopa saman tahdin kuluessa. Tämä johtuu pyrkimyksestä tehdä sävelkielestä niin elastista kuin suinkin mahdollista sekä myös tekstin agogiikan huomioon ottamisesta. Ensimmäisessä osassa baritoniosuudella on oma perustemponsa ja kuoro-osuuksilla, jotka rajoittuvat muutamiin huudahduksiin, samaten omansa. Kaksi ensimmäistä osaa sulautuvat yhteen, niitä yhdistävät lyömäsoittimet sekä luonteeltaan resitatiivinomainen huilusoolo.

Teksti on koottu psalmien katkelmista ja perustuu Martin Buberin suoraan muinaishepreasta saksan kielelle tekemään käännökseen. Pääteemana on ihmisen avunhuuto ’Du, Gott, Du der Höchste’. Alku kertoo syvästä epätoivosta hädän ja vaaran hetkellä. Sitten seuraa jakso, jolle antaa leimansa mietteliäämpi lohdullisuus. Teos huipentuu voitonriemuiseen kiitoksen julistukseen.

Tämä avunhuudon kaltainen luonne tulee monin eri tavoin esille baritoniosuudessa, joka melodisessa katsannossa usein keskittyy joihinkin yksityisiin säveliin ja niiden toistoihin. Se ilmenee osittain polyfonisissa kuorojaksoissa, yksittäisissä ja erityisen merkityksellisissä sanoissa, jotka toistuvat hurmioituneesti, dramaattisten jaksojen ahtokuluissa, joissa sanat kasautuvat päällekkäin ’Du’-sanaan keskittyvässä meditaatiossa ja ilmenee lopuksi soolo-osuuden pyrkimyksessä ekspressiivisyyteen. Avunhuudon kaltainen luonne ilmenee myös soitinosuuksissa ja soitinnuksessa, esim. tietyissä ostinatokuvioissa.

Sela päättyy tekstin sisällön tiivistymään: ’Du Gott, Du mein König’, jolloin alkusanat kuullaan uudelleen ja sävellys täydentyy myös muodollisessa katsannossa.

© Erik Bergman, 1974


Instrumentation

fl, ob, ehn, cl, bcl, 2trp, trb, timp, perc, vla, vlc, db, cel, baryt solo, chx


Category

Vocal and Choral Works


Language

De


Opus no.

op.55


Lyricist

Psalm of David


Premiere

Matti Lehtinen, baritone, Finnish Radio Symphony Orchestra, Finnish Radio Chamber Choir, cond. Harald Andersén, Helsinki, November 18, 1962


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Finnish Broadcasting Company for the Finnish Radio Chamber Choir


+ Add information