Score
30 pages
11'x14'-portrait
Sabo-teoksen ensimmäiset luonnokset syntyivät vuoden 2015 loppupuolella. Kappaleen harmoniapohjan suunnittelu ja varsinainen sävellysprosessi tapahtui vuosina 2019-2023. Tämän teoksen sointumaailma nojaa pariin harmoniseen malliin, joissa on myös vaihtoehtoja melodian kuljetukseen. Harmoniassa on vivahteita myöhäisromantiikasta, ekspressionismista sekä jazzharmoniasta.
Sabo koostuu neljästä erityyppisestä osasta, jotka kaikki soitetaan alusta loppuun ilman taukoja. (Kappaleen työnimenä oli aiemmin myös ”The Sabotage Sonata”, mutta lyhyempi ja ytimekkäämpi muoto vei voiton. Eikä sabotaasi ole kuitenkaan kuin pieni osa tämän teoksen sävelmaailmaa!)
Ensimmäinen osa The Ribbons (Nauhat) alkaa pianon johdannolla, johon viulu ja klarinetti liittyvät mukaan. Melodiat muodostavat nauhamaisia, pitkiä linjoja.Toinen osa on nimeltään The Sabotage, joka sisältää viulun ja klarinetin efektejä.Pianoa soitetaan soittimen sisältä lyömäsoitinnuijilla (malleteilla). Semi-Bartók-nimisessä kolmannessa osassa esiintyy erilaisia tahtilajeja (hieman Bela Bartókin hengessä) ja ”superkontrapunktia”, jossa eri soittimien stemmat kulkevat ristiin rastiin, kuitenkin tarkan harmonisen suunnitelman rajoissa.Neljäs ja viimeinen osa The Accelerando Lullaby (”Nopeutuva kehtolaulu”) alkaa nimensä mukaisesti kuin kehtolaulu, mutta päättyy lopun kaaokseen. Aivan lopussa viulisti ja klarinetisti nakkaavat superpalloilla täytetyt kangaskassit kaikupedaali pohjassa olevan pianon sisään.
cl, vln, pno
Chamber Works
Mikko Sorri, violin, Mikko Raasakka, clarinet, Laura Röntynen, piano, Uuden Musiikin Lokakuu Festival 20th anniversary concert, October 5, 2024, Oulu, Finland
I The Ribbons, II The Sabotage, III Semi-Bartók, IV The Accelerando Lullaby
MF35770
30 pages
11'x14'-portrait
30 pages
Digital (PDF)