Ragus

by Sakari Raappana

Concerto for oboe and chamber orchestra

Empty sheet

Sakari Raappana

Ragus

Music Finland

Description

Ensimmäiset ideat oboekonserttoon Ragus (2013/2020) syntyivät jo vuonna 2010. Minua inspiroivat oboen uudet soittotekniikat ja instrumentin taitajien hyvin myönteinen suhtautuminen nykymusiikkiin. Konserton alkuperäinen versio syntyi vuonna 2013. Tänä vuonna kirjoitin uudelleen konserton loppuosan sekä kohtia teoksen alkupuolelta.

Teoksen nimellä on monta mielleyhtymää. Raaga tarkoittaa melodian moodia intialaisessa musiikissa. Ragù puolestaan on pitkään haudutettua ruokaa tarkoittava sana ja kappale hautuikin kymmenen vuotta! Jos taas nimen lukee rapuliikkeessä eli lopusta alkuun, lukee makean substantiivin.

Teoksen melodinen ja harmoninen materiaali pohjautuu jazz-musiikin asteikkoihin ja moodeihin. Käytän kuitenkin materiaalia omalla tavallani, joten musiikki ei juurikaan kuulosta jazzilta. Konserton musiikki koostuu jännitteen kasvusta, huipennuksista ja purkauksista. Suvantopaikoissa sävelkieli on jopa tonaalista.

Oboen soolostemma kulkee teoksen alkupuolella kudoksen ylimpänä, keskijaksossa alimpana ja loppujaksossa keskellä musiikin tekstuuria. Tämä on toki yleistys, josta poiketaan useasti.

Teos alkaa oboen kadenssilla, joka sisältää multifoneja ja mikrointervalleja. Sitten solisti jatkaa melodian soittamista orkesterin säestämänä.

Keskijaksossa oboe sijoittuu tekstuurin alimmaksi ääneksi. Oboen alarekisteri on voimakas, joten solisti kuuluu orkesterin läpi. Tekstuuri sisältää klustereita eli sävelkenttiä, joista putkahtaa esiin yksittäisiä ääniä. Jakso huipentuu trillien ja tremoloiden hiljentyvään sävelkenttään.

Seuraa rauhallinen, tumma jakso, jossa äänessä ovat alttoviulut, sellot ja kontrabassot. Sello soittaa jokseenkin tonaalista melodiaa.

Päätösosan avauksessa tahtilajit vaihtuvat tiuhaan ja soitinryhmät vuorottelevat soolo-oboen ympärillä. Osa huipentuu monikerroksiseen satsiin, joka johtaa konserton perinteiseen soolokadenssiin. Siinä oboisti soittaa multifoneja, useita eri säveltasoja sekä hälyääniä sisältäviä efektejä. Solistille olen antanut ohjeeksi soittaa tähän kadenssiin ’primal scream’, ihmisen syntymän alkurääkäisy.

Aivan viimeinen jakso sisältää jälkiromanttisen melodian, joka kommentoi kevään 2020 tapahtumia.

- Sakari Raappana


Instrumentation

fl, 2perc, str, ob solo [str: 6vln, 2vla, 2vlc, db]


Category

Works for Orchestra or Large Ensemble


Premiere

Antti Turtiainen, oboe, Oulu Sinfonia, Tomas Djupsjöbacka, cond. October 8, 2020, Oulu, Finland


PDF for promotional use

 Download


Archive number

MF23268


+ Add information