Score
158 pages
A3-portrait
The second piano concerto is the first of the Merikanto concertos in the more traditional, Neoclassical style he arrived at in the 1930s. True, it also has a Romantic dimension that is manifest most clearly in the influence of Rakhmaninov in the slow movement. The concerto is for the most part a musicianly piece flowing swiftly along and rewarding for the soloist to play. There is already a fleeting suggestion in the first movement of the Finnish national folk-dance rhythms that are to play an important part in the finale. In contrast to the bright and breezy outer movements is the slow movement constructed along the lines of a set of variations at times meditative, at others sentimental.
© Kimmo Korhonen, March 2000
(translated by © Susan Sinisalo)
Toinen pianokonsertto edustaa Merikannon konserttojen sarjassa ensimmäisenä sitä perinteisempää uusklassista tyyliä, johon hän päätyi 1930-luvulla. Tosin teoksessa on myös romanttinen ulottuvuutensa, joka ilmenee voimakkaimmin teoksen hitaan osan Rahmaninov-vaikutteissa. Pääosin konsertto on musikanttista, vuolaasti soljuvaa ja solistille kiitollista soitettavaa. Jo teoksen ensiosassa häivähtää ohimennen suomalaiskansallisia tanhurytmejä, jollaiset nousevat tärkeään rooliin teoksen finaalissa. Vastakohtana ääriosien raikkaalle eloisuudelle on muunnelmasarjan tapaan rakentuva, vuoroin mietiskelevä, vuoroin tunteikas hidas osa.
© Kimmo Korhonen, 3/2000
2222 3220 10 0, str:8-8-6-4-4, pno solo [fl+pic, btrb.]
Works for Soloist(s) and Orchestra
Tapani Valsta, piano, orchestra, cond. Martti Similä, Sibelius Week, Helsinki (Finland), 12 Jun 1954
1.Tranquillo-Allegro con spirito, 2.Lento assai-Allegro assai.
MF526
158 pages
A3-portrait
77 pages
Special size
50 pages
Special size
0 pages
Special size