Piano Quartet Nr. 1 in F Major

by Oleg Larionov

Empty sheet

Oleg Larionov

Piano Quartet Nr. 1 in F Major

Music Finland

Description

Oleg Larionov (1981-):

Kvartetto pianolle, viululle, alttoviululle ja sellolle (2013)

Tämä pianokvartetti on minulle säveltäjänä tärkeä virstanpylväs. Se on suurimuotoinen teos ja sisältää suuren, melkein sinfonisen äänimaailman. Koloristiset harmoniat ja jousi- ja pianoäänten vaihtelevuudet värittävät ensimmäistä kerrosta. Samalla teoksessa on monipuolisia sooloja, jotka vaativat soittajiltaan virtuoosimaisia taitoja. Ensimmäinen osa esittelee kokoelman eri teemoja - leveä avaus melodisen mollimotiivin seuraamana, mahtipontisia sooloja ja nopeasti moduloivia rytmisiä teemoja ja lopuksi vielä eloisan kulminaation. Musiikillisen kehityksen intensiivisyys johtaa sykkivään koodaan, missä pianon syttyvät katkelmat pyyhkäisevät rytmisesti muuttuvan melodisen motiivin mukanaan. Teoksen toinen osa on kiinalaistyylinen, instrumentaalisin efektein ripoteltu. Rauhallista Zen-olotilaa haastavat äkilliset tonaaliset muutokset ja rytmiosiot, mutta osan loppupuolella rauhallisuus taas vie voiton. Finaali alkaa voitokkailla jousiharmonioilla ja kehkeytyy edetessään aina leikkisämmäksi. Jokseenkin nostalginen sivuteema nousee ylös ennen kuin intensiivinen kehitys taas valtaa osan. Edellisten osien teemat punoutuvat yhteen monimutkaisessa rakenteessa, joka kiemurtelee tiukasti ennen selventävää koodaa.

Oleg Larionov (käännös Julia Immonen)

Oleg Larionov (1981-):

Piano Quartet Nr.1 for piano, violin, viola and cello (2013)

The piano quartet is an important milestone for me as a composer. It is a large-scale work with grand, almost symphonic sound world. Colorist harmonies and transfusion of voices of strings with piano occupy the first plane. Yet there are diverse solos often quite demanding in terms of virtuosic proficiency of the performers. The 1st movement unfolds an array of themes - the broadness of the opening, followed by singing motive in minor, declamatory solos and fast modulating rhythmic theme, exuberant culmination... The intensity of musical development leads to a pulsating coda in which the rhythmically transformed singing motive is swept away with igniting passages of the piano... The 2nd movement is in Chinese style, sprinkled with instrumental effect. The stable state of Zen is challenge by sudden changes of tonalities and fraction of rhythm but comes back victorious towards the end of the movement. The Finale starts with triumphant harmonies of the strings and becomes more playful as it develops. A somewhat nostalgic side-theme emerges before intense development takes over. The themes of previous movements interweave into the complex structure, which winds tightly until the clarifying coda.

Oleg Larionov


Instrumentation

vln, vla, vlc, pno


Category

Chamber Works


Premiere

Maria Kamchilina-Larionova and Turku Philharmonic string quartet, St.Henrik's Art Chapel, Turku, November 16, 2013.


Movements

I Molto adagio, adagio, allegretto, allegro con fuoco 10:30. II Moderato, allegro non troppo 6:50. III Finale Maestoso, allegro con fuoco, molto maestoso 9:40.


PDF for promotional use

 Download


Archive number

MF22789


+ Add information