Aarre Merikanto
Nonetto
Description
The Nonet is, along with the Schott Concerto, the main chamber music work of Merikanto's most radical period. Its idiom is, however, more linear and translucent than that of the Schott Concerto, more sharp-featured and dissonant, and calls to mind the works by Hindemith composed in the early 1920s. Nor is the Nonet so concerto-like as the Schott. It was never performed during Merikanto's lifetime, and the embittered composer destroyed most of the score. This has, however, been reconstructed from the individual parts.
© Kimmo Korhonen, March 2000
(translated by © Susan Sinisalo)
Nonetto on Schott-konserton ohella toinen Merikannon radikaalin kauden keskeinen kamarimusiikkiteos. Schott-konserttoon verrattuna nonetto on kuitenkin sävelkieleltään lineaarisemmin ja läpikuultavammin ja samalla teräväpiirteisemmin ja dissonoivammin hahmoteltu ja tuo mieleen Hindemithin 1920-luvun alun teokset. Teos ei myöskään ole samalla lailla konsertoiva kuin Schott-konsertto. Teosta ei esitetty Merikannon eläessä, ja katkeroitunut säveltäjä turmeli partituurin. Yksittäisten soittimien osuuksista se on kuitenkin voitu rekonstruoida myöhemmin.
© Kimmo Korhonen, 3/2000
Instrumentation
fl, ehn, cl, pno, 2vln, vla, vlc, db
Category
Chamber Works
Premiere
Helsinki (Finland), 27 Mar 1960
Movements
1.Adagio, 2.Largo, 3.Allegro vivace.