Score
11 pages
A3-portrait
Kvintetto Nausea (1996) jatkaa eteenpäin Ululationin viitoittamalla tiellä. Nyt kyse ei kuitenkaan ole ainoastaan luonnonvoiman kaltaisena etenevästä, hitaasta prosessista, sillä teoksen dramaturgiaa säätelevät muutkin elementit. Musiikillinen ilmaisu on Koskisen 1990-luvun tuotannossa kenties kaikkein paljainta ja totaalisimmin sentimentaalisuudesta puhdistettu. Kuten säveltäjä itse sanoo, siinä on vähiten soinnillisia nautintoaineita. Tästä juontaa juurensa myös teoksen nimi (nausea = pahoinvointi).
Puhaltimet ja jouset luovat säveltäjän ”ulinaksi” (vrt. Ululation!) nimittämää prosessiivista sointipintaa, johon syntyviin taukoihin pianon aggressiiviset hyökkäykset iskevät kuin pommit. Seitsemää vuotta varhaisemman soolosellosävellyksen Angst tapaan Nausea operoi tukahdutetun, valittavan musiikin ja väkivaltaisen ilmaisun kontrastilla. Pianon hyökkäävät repliikit eivät ole muun tekstuurin kanssa syy–seuraus-suhteessa, vaan esiintyvät musiikissa omana kerroksenaan.
Runsas kuusi minuuttia on muodostunut Koskisen teosten vakiokestoksi; tässä ajassa hän sanoo sanottavansa. Niin on Nauseassakin. Teos valmistui tanskalaisen Ensemble 2000:n Nomus-tilauksesta, ja sai kantaesityksensä Århusissa.
© Osmo Tapio Räihälä, 11/1998
afl, cl, vln, vlc, pno
Chamber Works
Ensemble 2000 (Sophie C. Hemmingsen, alto flute, Lisbet Binderup, bass clarinet, Michala Kisselhein, violin, Nina Reintoft, cello, Svend M. Slot, piano), cond. Giordano Bellincampi, Aarhus, Denmark, October 30, 1996
Commissioned by NOMUS
MF16670
11 pages
A3-portrait
12 pages
A3-portrait
11 pages
Digital (PDF)
12 pages
Digital (PDF)