Score
40 pages
A4-portrait
Yhteisteos dramaturgi Tarleena Laakon kanssa
Lähdimme suunnittelemaan teosta syksyllä 2019 Töölöläisessä kahvilassa, jossa pesukoneiden jyllätessä puhuimme kesän aikana molempien lukemasta feministisen kirjailija Kathy Ackerin esikoisromaanista Chlidlike Life of the Black Tarantula (1973). Acker oli amerikkalainen kokeellinen kirjoittaja, postmodernisti ja beat-kirjallisuuden merkkihahmo. Tarleenaa kiinnosti miten luoda teos yhteisen lukukokemuksen pohjalta keskustellen ja ehdotti kimmokkeeksi Ackerin esikoisteosta.
Leeviä viehätti Ackerissa kerronnan suoruus ja todentuntuisuus — monipäiseltä tuntuvaan kerrontaa, voimakkaan ailahteleviin mielipiteisiin ja haluihin oli helppoa samaistua. Ackerilta teokseen tarttui mukaan rikkoutuvuutta, mutta myös tupakansavuista lähmää ja pelonsekaista kosteutta. Tarleenaa kiinnosti ajallinen etäisyys teoksen julkaisuun, miten provokaationa nähty suoruus ja henkilökohtaisuus tuntui nyt raikkaalta ja herkältä, kömpelöltäkin.
Halusimme Mustassa Tarantulassa käyttää hyväksi kuoron resonanssia ja luoda elektronisen tuntuisia kenttiä erilaisilla äänteillä. Puhuimme teoksen suunnitteluvaiheessa myös paljon kehollisuudesta; siitä, millainen instrumentti ihmisääni on ja kuinka läsnäolon tunne huokuu kuoromusiikista. Kaikki ovat lihallisesti läsnä.
Työskentelimme tiiviisti yhdessä, vaikkakin syksyn ajan Tarleena oli vaihto-opinnoissa Belgradissa. Lähettelimme yhteiseen jaettuun kansioon tiedostoja tuon tuosta toistemme tunnusteltavaksi ja kommentoitavaksi — välillämme on vallinnut ainutlaatuinen luottamus. Tämänkaltaista hyvin henkilökohtaista ja avoimuutta vaativaa projektia olisi vaikeaa tehdä torjunna pelossa ilman suorraa kommunikaatiota. Oli yllätyksellistä että Leevin ehdotus leikata tekstiä rajusti ei tuntunut Tarleenasta uhkaavalta ja miten kaikki jäljelle jääneet osat saatiin sovitettua mukaan.
Sävellyksen ja dramaturgian osittainen samankaltaisuus on helpottanut muodon suhteen päätösten tekemistä ja kokonaisuuksien hahmottamista ja toisaalta erilaisuus on tuonut yllättäviäkin näkökulmia omaan työhön, tunsimme kutovamme samaa teosta eri päistä. Pallottelimme teosta ja sen kaikkia osa-alueita edestakaisin ja Tarleenan nuotinlukutaidottomuus selätettiin nuottivideon videon avulla, jossa partituuri ja ääni rullaavaat eteenpäin yhtä aikaa.
Yhteisten esteettisten mieltymysten ja suoran kommunikaation löytyminen on ollut meille mieluisa kokemus.
chx
Vocal and Choral Works
Fi
Helsinki Chamber Choir, cond. Hannu Norjanen, September 28, 2020, Helsinki
Written for Helsinki Chamber Choir
MF34163
40 pages
A4-portrait
40 pages
Digital (PDF)