Konzertstück für Violoncell und Kammerorkester

by Aarre Merikanto

Konserttikappale sellolle ja kamariorkesterille (Concert Piece for Cello and Chamber Orchestra)

für Violoncell und Kammerorchester

Empty sheet

Aarre Merikanto

Konzertstück für Violoncell und Kammerorkester

Music Finland

Description

The Konzertstück for Cello and Chamber Orchestra was written during Merikanto's modernist period of the 1920s at the suggestion of Lennart von Zweigberg, a Finnish cellist living in Zurich. It was he who premiered it in Zurich in October 1926 and later in the United States. The Konzertstück ties in with the chamber approach favoured by composers such as Hindemith. Instead of exploiting the timbres of the orchestra, the texture is somewhat austere, and the cello clearly dominates. The slow introduction leads to a quick main section that finally dissolves into a solo cadenza for the cello. This is followed by a calm section in which the solo cello has the last word - "The piece just dies away, as it were," the composer said.

© Kimmo Korhonen, March 2000

(translated by © Susan Sinisalo)

Merikannon 1920-luvun modernistisen kauden teoksista Konserttikappale sellolle ja kamariorkesterille syntyi Sveitsiin asettuneen suomalaisen sellistin Lennart von Zweigbergin aloitteesta. Hän kantaesitti teoksen Zürichissä lokakuussa 1926 ja esitti sitä myöhemmin myös Yhdysvalloissa. Konserttikappale liittyy lajityypiltään mm. Hindemithin suosimaan kamarikonserttomaiseen lähestymistapaan. Orkestraalisen monivärisyyden sijasta kudos on melko karua, ja sello nouseekin selkeästi hallitsevaan asemaan. Hidas johdanto vie nopeaan pääjaksoon, joka purkautuu lopulta sellon soolokadenssiin. Kadenssia seuraa rauhallinen päätösjakso, jossa yksinäinen sello saa viimeisen sanan - "Kappale aivan kuin kuolee pois", totesi säveltäjä.

© Kimmo Korhonen, 3/2000


Instrumentation

fl, cl, hp, 2vln, vla, vlc, vlc solo


Category

Works for Soloist(s) and Orchestra


Premiere Fp: Lennart von Zweygberg, cello, Zurich, Ocotber 1926

+ Add information