Score
100 pages
Special size
The Concerto for Orchestra marks the climax of Meriläinen’s early neoclassical period while at the same time looking ahead to new stylistic elements. It also incorporates some of the ideas he picked up on a Darmstadt summer course he attended while composing the work in 1956. More than anything the effective rhythms point to the neoclassical school. The innovative elements include the greater chromaticism of the melodies (such as the 12-note motif of the canon with which the first movement opens) and the thickening of the texture into what at times resemble web-like shapes.
© Kimmo Korhonen, November 1998
(translation Susan Sinisalo, February 1999)
Konsertto orkesterille huipentaa Meriläisen varhaisen uusklassisen kauden, mutta avaa samalla tietä eteenpäin kohti uudenlaisia tyyliaineksia. Osittain mukana on virikkeitä, joita Meriläinen sai kesken teoksen säveltämisen vuonna 1956 tekemältään opintomatkalta Darmstadtin kesäkursseille. Uusklassismin perintöön viittaa ennen muuta tehokas rytmiikka. Uudenlaisia aineksia ovat kromaattisemmaksi tullut melodiikka - esimerkiksi ensiosan avaavan kaanonin perustana oleva 12-sävelinen aihe - sekä paikoin kudoksen tihentyminen kenttämäisiksi hahmoiksi.
© Kimmo Korhonen, 11/1998
3232 4231 12 0, str [2pic]
Works for Orchestra or Large Ensemble
Tampere Philharmonic Orchestra, cond. Usko Meriläinen, November 23, 1956.
1.Moderato, 2.Allegro con brio, 3.Adagio, 4.Allegro molto.
MF61
100 pages
Special size
0 pages
Special size