Kirvis

by Kimmo Kuokkala

for string quartet

Empty sheet

Kimmo Kuokkala

Kirvis

Music Finland

Description

Teoksessa liikutaan brutaaleista rahinoista hauraisiin, hentoihin sävyihin tai kaoottisesta melusta sävyttyneeseen hiljaisuuteen. Olen tarkoituksella selkeyden vuoksi valinnut kappaleen materiaaliksi jousikvartetin sointiskaalan ääripäissä sijaitsevat soinnit. Tässä kappaleessa tutkin kahta toistensa kanssa kontrastisessa suhteessa olevaa soinnillista elementtiä. Olen käyttänyt näistä kahdesta elementistä metaforisia ilmauksia – ruoste ja lasi.

Ruoste: tallan takaa tai voimakkaalla jousen paineella niin, että äänen ”pinta” rikkoutuu ja alkaa kuulostaa hälyltä. Lasi: erilailla tuotetut huiluäänet esim. kvarttiflageoletit.

Ruosteen elementti on perkussiivinen ja hälyinen – inharmoninen. Ruoste on myös aggressiivinen ja dynaamisesti voimakas.

Lasin elementti on harmoninen. Lasin elementti on myös levollinen ja dynaamisesti hiljainen. Kontrastina ruosteen rosoiselle pinnalle lasin soiva pinta on sileä / tasainen.

Melodisuutta ei perinteisessä mielessä ole. Harmoniset tilanteet muodostuvat yksittäisistä horisontaalisista ”viivoista”. Kulmikkuus musiikillisissa hahmoissa on kauttaaltaan vallitseva. Kappaleen kokonaisrakenteesta puhuttaessa olenkin käyttänyt nimitystä ”romahtanut mosaiikki”, joka viittaa kulmikuuteen ja sirpalemaisuuteen.

Kirvis on teos jousikvartetille. Se ei ole jousikvartetto sanan traditionaalis-muodollisessa merkityksessä. Teos sai kantaesityksensä Korvat Auki! –yhdistyksen konsertissa Mikael Agricolan kirkossa toukokuussa 2003. Tämän jälkeen Teosta ovat esittäneet mm. norjalainen Cikada-kvartetti UNM-päivillä Oslossa vuonna 2003. Teos palkittiin III Kuopio sävellyskilpailussa vuonna 2003.

© Kimmo Kuokkala 2007

Kirvis – įrankis su dažniausiai metaline galva ir mediniu kotu. Įrankis pritaikytas kirsti medį, skaldyti malkas, statybai ar kapoti mėsą. Dažnai naudojamas heraldikoje simbolis. Senovėje ir viduramžiais kirviai buvo artimos kovos ir svaidomi ginklai. (žr. kovos kirvis, bardišius, franciska, tomahaukas)

Pirmųjų kirvių galvos būdavo akmeninės, vėliau varinės, bronzinės, geležinės ir plieninės, medžiaga kito priklausomai nuo žmonijos technologinių pasiekimų. Kirvių kotai būna mediniai, plastikiniai ar kompozitiniai (pvz., iš stikloplastikio).

© Kimmo Kuokkala 2007


Instrumentation

2vln, vla, vlc


Category

Chamber Works


Premiere

Antti Kortelainen, violin I, Jaakko Nordman, violin II, Mauri Kuokkanen, viola, Panu Luosto, cello, Helsinki, Ears Open! Society concert, May 21, 2003. Awarded in III Kuopio Composition competition 2003


PDF for promotional use

 Download


Archive number

MF19385


+ Add information