Perttu Haapanen
Khoorg
Description
Saatuani tilauksen Polyteknikkojen kuorolta ajattelin heti säveltää kevyen teoksen. Keveys ei kuitenkaan tarkoita tässä pinnallisuutta, vaan sitä seikkaa, että koen nykymusiikin kentällä olevan varsin hyvin tilaa esim. Rossinin tai Haydnin musiikin tapaiselle kuulaalle ja herkkäliikkeiselle ilmaisulle. Tietyllä tavalla raskaan instrumentin, mieskuoron, ja nopeasti reagoivan musiikin (mikä ei aina tarkoita nopeaa musiikkia) välinen kitka tuntui heti tarjoavan ilmaisullisesti kutkuttavia mahdollisuuksia. Koin nimenomaan mieskuorossa, ja varsinkin tässä nimenomaisessa, olevan sellaista positiivista energiaa, mikä mahdollistaisi suunnittelemieni sirkusmaisten tai harlekiinimaisten piirteiden toteutuksen.
Khoorgin keskeistä materiaalia ovat kolme keinotekoista kieltä, jotka ääntämykseltään eroavat toisistaan kuten afrikkalainen, aasialainen ja slaavilainen puheilmaisu. Vaikka Khoorg on kallellaan teatterilliseen ilmaisuun päin, on erona esim. käsitetaiteeseen tai happening-estetiikkaan verrattuna se, että teoksen kielet ovat ensisijaisesti musiikillista materiaalia. Sanat ja lauseet muodostavat musiikillisia säkeitä, fraaseja ja edelleen laajempia kokonaisuuksia, eivätkä ole pelkkiä käsitteellisiä rinnastuksia musiikin ulkopuolisiin ilmiöihin.
Omassa tuotannossani Khoorgin lähisukulainen on nauhateos Quodlibet 78.88. Muita mahdollisia referenssiteoksia voisivat olla esimerkiksi Luciano Berion tai Georges Aperghiksen jotkut vokaaliteokset.
© Perttu Haapanen (2001)
Instrumentation
chm
Category
Vocal and Choral Works
Prizes
On the list of recommended works of the International Rostrum of Composers 2003
Commisioned by / dedications
Commissioned by the Polytech Choir