Keys

by Max Savikangas

Concerto for Piano/Keyboard Soloist and Orchestra

Empty sheet

Max Savikangas

Keys

Music Finland

Description

Olen kohdannut pianisti Seppo Kantosen musiikkielämässä monia kertoja ja ihaillut hänen improvisaatiotaitojaan. Soitimme yhdessä joulukuussa 2021 Avanti! -kamariorkesterin järjestämässä Karheinz Stockhausenin sävellyksen Tierkreis esityksessä Ritarihuoneella, jossa hän soitti sähköistä kosketinsoitinta ja tietokonetta. Harjoitusprosessin aikana Seppo loihti yhdistelmäsoittimestaan erittäin mielenkiintoisia ja yllättäviä äänimaailmoja – ja onnistui yllättämään minut vielä esityksessäkin tuomalla esiin aivan uusia ja äärimmäisen vaikuttavia musiikillisia ideoita.

Siksi olinkin heti halukas yhteistyöhön, kun Seppo ilmaisi kiinnostuksensa tilata ja kantaesittää minulta uusi konsertto! Kosketinsoitinkonserttoni hyödyntää meidän molempien taustoista kumpuavia musiikillisia ideoita ja improvisaatiometodeja. Teos antaa uudenlaisen näkökulman siihen, miten uloskirjoitetun ja improvisoidun materiaalin välinen virtailu ja jännite voi nykytaidemusiikkikontekstissa antaa teokselle paljon draivia, energiaa, yllättävyyttä ja mukaansatempaavuutta.

Read More

Nautin nykymusiikista ja sen uusiutuvista haasteista, improvisoinnista, ääniympäristön ihmettelemisestä – ja säveltämisestä. Teokseni saavat usein alkuimpulssinsa (instru)mentaalisesta improvisoinnista sekä maailman äänitapahtumien kuulostelusta ja kokeellisesta tietokonemuokkauksesta. Näin tulleet ideat alkavat usein elää mielessäni ja päätyvät nuotinnettujen ja/tai mediasävellysteni lähtökohdiksi.

Koen, että improvisaatio voi vapauttaa muusikon täyden energian antamalla hänelle mahdollisuuden olla oma itsensä, ilmaista persoonallisuuttaan hyvin suoralla ja intuitiivisella tavalla. Improvisaatio voi myös tuottaa musiikkia, joka soitetaan vain kerran ja jota ei voi soittaa uudestaan enää täsmälleen samalla tavalla.

Säveltäjämuusikkona olen halunnut laajentaa alttoviulun ilmaisukeinoja uusien soittotapojen, improvisaation ja kokeellisen eloelektroniikan avulla, mikä on johtanut myös muiden instrumenttien ilmaisumahdollisuuksien tutkimiseen. Tämän konserton hitaassa keskiosassa Uni sekä solisti että orkesteri sukeltavat sanallisesti ohjatun äänitapahtumaimprovisaation alitajuisiin pyörteisiin.

En tarkoita, ettenkö olisi kiinnostunut säveltämään viimeisintä yksityiskohtaa myöten ylösmerkittyä partituuria, vaan päin vastoin; musiikkini on enimmäkseen täysin tarkasti nuotinnettua. Mutta improvisatoriset elementit voivat mielestäni, integroituna muuten yksityiskohdiltaan täysin kiinnitettyyn partituuriin, auttaa teosta säilymään tuoreena ja kiinnostavana useiden esitysten jälkeenkin. Esimerkkeinä mainittakoon lähellä alttoviulukamarikonserttoni Azonal (2017) tai oboekamarikonserttoni Silvertone (2019) loppua kuultavat soolokadenssit, jotka ovat esitettävissä myös erillisinä soolokappaleina. Kadenssit eivät ole kokonaan uloskirjoitetut, vaan ne hyödyntävät kehittelemääni ohjattua modulaaris-transformatiivista improvisaatiotekniikkaa, joiden seurauksena kadenssit ovat joka kerta hieman erilaiset.

Tarkennettakoon, että uuden Kosketinsoitinkonserton partituuri on enimmäkseen täysin tarkasti nuotinnettu, mutta että erityisesti teoksen soolo-osuus hyödyntää myös partituuriin integroituja imrovisatorisia elementtejä eri tavoin; esimerkiksi strategioin suhtautua teoksen aihelmiin (koskivat ne sitten rytmiä, melodiaa, harmoniaa tai äänenväriä) tai solistin, orkesterin ja kapellimestarin välisin vuorovaikutusohjein uloskirjoitettujen “musiikkilaatikoiden” parissa (vrt. Lutoslawski).

Kosketinsoitinkonsertto on kolmas Seppo Kantosen aloitteesta syntynyt ja kantaesittämä konsertto. Kaksi aiempaa konserttoa ovat olleet Kari Heinilän Leitourgia (ke. Oulu Sinfonia 2007) ja Kirmo Lintisen Pianokonsertto 2 (ke. Avanti! Kamariorkesteri 2009). Näissä kaikissa konsertoissakokeenen ja arvostetun improvisoijan Seppo Kantosen toiveena on ollut, että uloskirjoitetut ja improvisoidut jaksot vaihtelevat mahdollisimman saumattomasti.

Toivottavasti nautitte esityksestä!

Max Savikangas 2023

Close

Instrumentation

2222 2110 11 0, str, pno/keyb solo [bcl, fhn]


Category

Works for Orchestra or Large Ensemble


Premiere

Seppo Kantonen, keyboard, Lappeenranta City Orchestra, Erkki Lasonpalo, cond. May 11, 2023, Lappeenranta, Finland


Movements

1. Fan, 2. Dream, 3. Dance


Commisioned by / dedications

Commissioned by and dedicated to Seppo Kantonen


PDF for promotional use

 Download



More Archive number

MF35132


+ Add information