Score
40 pages
A3-portrait
The Chamber Symphony is played from the start to finish withour a break but falls into fourn distinct movements: Elegia I - Scherzo I - Elegia II - Scherzo II.
Both Elegies and both Scherzos are based on the same musical material but they are not repetitions of each other. The melodies, both slow and sad, quick and playful, reach their expressive focal point only on the second time around.
At surface level the quick and slow music constitutes a dramatical contrast, but at deeper level all the ideas in the chamber symphony can be traced back to the same core musical idea. May this serve as a metaphor for the tension between the unity and disunity in life.
© Eero Hämeenniemi, 4/2001 (translation by © Susan Sinisalo)
Kamarisinfonia (2000) soitetaan alusta loppuun ilman taukoja, mutta se jakautuu selvästi neljään osaan: Elegia I - Scherzo I - Elegia II - Scherzo II.
Molemmat elegia ja molemmat scherzot perustuvat samalle musiikilliselle materiaalille, mutta ne eivät ole toistensa kertauksia. Niin hidas ja surumielinen, kuin nopea ja leikkisäkin melodiikka saavuttavat ilmaisullisen polttopisteensä vasta toisella esiintymiskerrallaan.
Pintatasolla nopea ja hidas musiikki rakentavat dramaturgista vastakohtaa, mutta syvemmällä tasolla kaikki kamarisinfonian ideat voidaan helposti palauttaa samaan musiikilliseen ydinajatukseen. Tämä on lupa käsittää metaforaksi elämän vastakohtaisuuden ja ykseyden väliselle jännitteelle.
© Eero Hämeenniemi, 4/2001
2222 2200 01 0, str [pic,ehn]
Works for Orchestra or Large Ensemble
Tapiola Sinfonietta, cond. John Storgårds, Espoo, May 17, 2001.
Elegia I - Scherzo I - Elegia II - Scherzo II
Commissioned by Tapiola Sinfonietta
MF15426
40 pages
A3-portrait
40 pages
Digital (PDF)
0 pages
Special size