
Jyrki Linjama
Hildegardiana
Description
Hildegardiana, kaksi liturgista kappaletta uruille, on ensimmäinen sävellykseni soolouruille (olen aiemmin käyttänyt urkuja kuoroteoksen osana) ja sen tilasi urkuri Andreas Liebig konserttiinsa Kasselin Uusi Musiikki Kirkossa -festivaaleille tämän vuoden kesäkuussa, Suomen kulttuurirahaston suosiollisella tuella. Teoksen liittäminen tänä vuonna 900-vuotisjuhlinnan kohteena olevaan Bingenin Hildegardiin, mystikkoon, säveltäjään ja abbedissaan, oli tilaajan ehdotus ja sellaisena mitä innostavin: Hildegardin upeat tekstit ja sävellykset olivat jo levytysten ja Raittilan suomennosten ansiosta kyneet läheisiksi. Viesti ajasta ja ihmiseltä, jolle musiikillinen esteettisyys ja hengellinen vakaumus eivät ole toisistaan erotettuja, on nykyajassa harvinainen ja tärkeä.
Kappaleiden nimet viittaavat luostarin hetkipalveluksiin ja sitä kautta myös kahteen vuorokauden hetkeen. Laudeksen aamumusiikin auringonpaisteessa kahden sormion plenotekstuurit ärjyvät toisilleen Luojan ylistystä, gregoriaaniseen alleluia-melodiaan pohjautuvan jalkion yllä (aika monta sataa vuotta sitten kehittynyt tapa käyttää urkuja, mutta miksei ensimmäistä urkusvellystään työstävä saisi kunnolla ja omakohtaisesti ottaa siitä mittaa?). Completorium (yöpalvelus) on taasen mietiskelevä nokturni toisen perinteisen urkutekstuurin puitteissa: jalosointinen sooloäänikerta, pehmeä harmonia, syvä jalkio, kirkkaita linnunlaulumaisia ornamentteja. Suurenmoinen soitin!
© Jyrki Linjama, 9/1998
Instrumentation
org
Category
Works for Solo Instrument
Premiere
Andreas Liebig, Kassel (Germany), 13 June 1998.
Movements
1. Laudes, 2. Completorium super alleluia
Commisioned by / dedications
Commissioned by Andreas Liebig.