Glass Orifice

by Olli Virtaperko

for two clarinets (in Bb)

Empty sheet

Olli Virtaperko

Glass Orifice

Music Finland

Description

Glass Orifice (2010) on teos, jonka suunnittelu ja kypsyttely vei vuosia, mutta viimeistely varsinaisen sävellystyön käynnistyttyä tapahtui nopeasti. Aloitin kappaleen musiikillisen materiaalin keräämisen vuonna 2007 yhteistyössä Mikko Raasakan kanssa. Kartoitimme pehmeästi soivien hajasointien kirjoa, jonka tarjoamasta ehtymättömästä hyvin soivuuden runsaudensarvesta valikoin 97 itseäni eniten miellyttänyttä hajasointia. Ne toimivat Glass Orificen tärkeimpänä musiikillisena rakennusmateriaalina peilaten niitä mielikuvia, joita klassis-romanttisesta sointimaailmasta maksimaalisesti etäännytyt mikrointervallien verkostot minussa herättivät – äänen kulkeutumista lasisten onkaloiden läpi, heijastumista terävistä pinnoista ja siivilöitymistä hauraiksi valopinnoiksi.

Luonnollisen yläsävelsarjan samanaikaisesti soivista osasävelistä rakentuvat hajasoinnit ovat äänellisinä ilmiöinä tavattoman kaukana tasavireisen viritysjärjestelmän tasaisesti epävireisestä ja latteasta sointikuvasta. Mikrointervalliset hajasoinnit ovat ominaisuuksiltaan niin monimutkaisia ja hienovaraisia, ettei säveltäjä Glass Orificen kaltaisessa kappaleessa hyödy tippaakaan erilaisten nuotinkirjoitusohjelmien tarjoamasta nuottikuvan demoluontoisesta toistomahdollisuudesta – pikemminkin päin vastoin; niiden brutaalin standardoidusta demopalautteesta on säveltäjälle suoranaista haitaa. Pystyäkseni summitaisten arvausten sijaan ymmärtämään tarkasti, miltä erilaiset päällekkäiset hajasointipilarit oikeasti kuulostavat päädyin työstämään teoksen yksinomaan kartoittamieni klarinettiäänitysten pohjalta Applen alkeellista Garage-musiikkieditointiohjelmaa käyttäen. Näin toimien vein Glass Orificessa päätökseen viimeisen neljän vuoden aikaisen pyrkimykseni vapauttaa musiikillinen ajatteluni nuotinpallukoiden, tahtilajien ja tasavireisyyden masentavan ahdistavasta ikeestä: teoksen varsinainen musiikillinen keksintä tapahtui vailla yhdenkään nuotinpään raapustamista paperille säveltäjän silti pystyessä kontrolloimaan tarkasti teoksen jokaista ajan hetkeä. Sävellystyön välittömänä lopputuloksena oli siten nuottipartituurin sijaan klarinettisämpleistäni muokkaamani ja koostamani äänitiedosto, joka tietokoneen näyttöruudulta tarkasteltuna vastasi proportionaalista rytmi- ja dynamiikkapartituuria ilman säveltasoja. Teoksen työstämisen viimeisimmäksi toimenpiteeksi jäi musiikin kuulokuvan ja Garagen ruutuprinttien informaatiosisältöjen yhdistäminen ja esittäminen standardoidun notaation menetelmin. Tämän epäkiitollisen ja työlään transkriptoinnin lopputuloksena valmistui viimein mitä perinteisin esityspartituuri – nuotinpäineen, etumerkkeineen, tahtiviivoineen ja rytmiarvoineen kaikkineen.

Glass Orifice on Mikko Raasakan ja Gregory Barrettin tilaus. Teoksen säveltäminen on ollut mahdollista Madetoja-säätiön ja Suomen Kulttuurirahaston tuen ansiosta, mistä täten nöyrimmin kiitän.

1.9.2010 Olli Virtaperko


Instrumentation

2cl


Category

Chamber Works


Premiere

Mikko Raasakka and Gregory Barrett, clarinet, 30th anniversary concert of The Finnish Clarinet Society, 19 September 2010, Helsinki, Finland


Movements

I Crystal Nostrils [1'30] II Ear Canals of Glass [3'20] III The Glass Anus [2'50] IV A Small Wooden Surprise! [0'30] V Orifices of Glass Eyes & Mouth [2'00]


Commisioned by / dedications

Commissioned by Mikko Raasakka and Gregory Barrett with the financial support of Madetoja Foundation (of the Society of Finnish Composers) and Finnish Cultural Foundation.


PDF for promotional use

 Download


Archive number

MF21400


+ Add information