Fantasia per tromba ed orchestra
by Erik Bergman
Description
Pasi Pirinen commissioned a work for trumpet and orchestra but the result differs in many respects from the conventional concerto format, being a fantasia in which the trumpet, together with various instrumental timbres and combinations, ranges from two solo cadenzas to a final build-up in which each section of the orchestra draws a profile of its own. The different sections of the orchestra retain their own inherent characteristics through-out the work, throwing light on different aspects of the trumpet, at times translucent and in chamber music-like intimacy with different percussion instruments, at others in an idyllic 'Pastorale' with a velvety alto flute against muted strings, or again in the brilliant company of woodwinds and brass. But never is the work a dense mass of sound with blaring fanfare calls. It does perhaps reflect elements of the 20th century trend in trumpet interpre-tation and technique, not least of US jazz and French impressionism.
The 'Fantasia per tromba ed orchestra' is dedicated to Pasi Pirinen.
© Erik Bergman 2004
(programme note for the premiere of the work on October 20, 2004
translation © Susan Sinisalo)
Pasi Pirinen tilasi konserton trumpetille ja orkesterille, mutta teoksesta tuli jotain aivan muuta, joka poikkeaa monin tavoin tavanomaisesta konserttomuodosta: fantasia, jossa trumpetin osuus ulottuu, yhdessä erilaisten soittimellisten sointikuvien ja yhdistelmien kanssa, molempien kadenssien soolojaksoista finaalin läpikuultavaan sointifantasiaan ja orkestraaliseen loppunousuun, jossa jokaisella soitinryhmällä on oma profiilinsa. Eri soitinsektiot esiintyvät läpi teoksen omine luonteenpiirteineen. Ne valottavat trumpettia eri puolilta ja antavat sen tulla monivivahteisesti esiin, milloin läpikuultavasti ja kamarimusiikillisen intiimisti yhdessä eri lyömäsoittimien kanssa tai idyllisessä pastoraalissa tumman alttohuilun kanssa sordinoidun jousisoinnin läpivalaisemana, milloin loistokkaammin puu- ja vaskipuhaltimien kanssa. Mutta milloinkaan teoksessa ei ole tiivistä sointimassaa rämisevine fanfaarisointeineen. Teoksesta voi ehkä aistia aineksia trumpetin tulkinnallisista ja teknisistä kehitysvaiheista 1900-luvulta, ei vähiten Yhdysvaltojen jazz-muusikoilta ja ranskalaisesta impressionismista.
Fantasia trumpetille ja orkesterille op. 150 on omistettu Pasi Piriselle.
© Erik Bergman 2004
(teoskommentti sävellykseen kantaesitykseen 20.10.2004
käännös © Kimmo Korhonen)
Pasi Pirinen beställde en konsert för trumpet och orkester, men det blev någonting helt annat, som på många sätt avviker från den gängse formen för en konsert: en fantasi, där trumpeten ingår förening med olika instrumentala klangbilder och kombinationer, allt från solopartier i de båda kadenserna till finalens genomskinliga klangfantasi och orkestrala slutstegring, där varje instrumentgrupp har sin egen profil. De olika instrumentsektionerna framträder i hela kompositionen med sina egna karaktärsdrag. De belyser trumpeten från olika håll, låter den på ett mångskiftande sätt komma till tals, än i genomskinlig kammarmusikalisk intimitet i förening med olika slagverk eller med den mörka altflöjten i idyllisk pastoral, genomlyst av sordinerad stråkklang, än i glansfullare bleck- och träblåsarsammanhang. Men aldrig möter man en kompakt massa med smattrande fanfarglans. Man kanske anar trumpetens utvecklingsfaser, uttrycksmässiga och tekniska, under det tjugonde århundradet, inte minst hos de färgade jazzmusikerna i USA och inom fransk impressionism.
Fantasin för trumpet och orkester, op. 150 är tillägnad Pasi Pirinen.
© Erik Bergman 2004
(programmkommentar till verkets uruppförande den 20 oktober 2004)
Instrumentation
2222 4330 12 0, str, trp solo [afl, bfl]
Category
Works for Soloist(s) and Orchestra
Opus no.
op. 150
Premiere
Pasi Pirinen, trumpet, Finnish Radio Symphony Orchestra, cond. Okko Kamu, Helsinki, October 20, 2004
Movements
1. Cadenza, 2. Pastorale, 3. Cadenza, 4. Finale
Commisioned by / dedications
Commissioned by Pasi Pirinen
PDF for promotional use