eilisen linnut

by Hannu Pohjannoro

the birds of yesterday, the birds of yesterday

Empty sheet

Hannu Pohjannoro

eilisen linnut

Music Finland

Description

The basic idea is simple. The piece begins with two worlds totally alien to each other: cool, brittle pillars of sound and warm-timbred heterophonic arches of melody. The worlds draw closer together, get larger, and begin to react to each other: overlapping, shifting. Having reached a climax - an encounter - in the nature of a synthesis, they once again part company and draw away, but this does not signify a return to the beginning. Even after they have drawn apart, the pillars of sound and the threads of melody bear features one of the other: the coldness of pure sound and fourths, or the warmth of vibrato and thirds. Time is memory.

I composed most of the work in Berlin in late autumn 1993. eilisen linnut looks backwards and forwards, far away...

© Hannu Pohjannoro, October 1998

(translated by © Susan Sinisalo)

Kappaleen perusidea on yksinkertainen. Alussa kuullaan kaksi erillistä, toisilleen vierasta maailmaa: viileät, hauraat sointupilarit ja lämminsointiset heterofoniset melodiakaarrokset. Maailmat lähenevät toisiaan, suurenevat ja alkavat reagoida toisiinsa: päällekkäisyyttä, siirtymiä. Synteesinomaisen huipennuksen – kohtaamisen – jälkeen seuraa erkaneminen ja etääntyminen, mutta se on muutakin kuin paluu alkuun. Erilleen vetäydyttyäänkin sointupylväät ja melodialangat sisältävät piirteitä toisistaan: suoran äänen ja kvarttien viileyttä tai vibraton ja terssien lämpöä. Aika on muisti.

Sävelsin teoksen pääosin Berliinissä syystalvella 1993. eilisen linnut on katse taakse- ja eteenpäin, kauas...

© Hannu Pohjannoro, 10/1998


Instrumentation

fl, ob, cl, hn, mar, vln, vla, vlc, db


Category

Chamber Works


Premiere

Zagros Ensemble, cond. John Storgårds, Tampere Biennale, April 9, 1994; Recording: Ondine ODE 866-2 (Avanti! Chamber Orchestra, cond. Leif Segerstam).


PDF for promotional use

 Download


+ Add information