Dolor nascens et effluens

by Kimmo Nevonmaa

Sinfonia per orchestra d'archi, batteria ed arpa

Empty sheet

Kimmo Nevonmaa

Dolor nascens et effluens

Music Finland

Description

“Dolor nascens et effluens” composed in 1991–92 is also music of the border zones of the mind. This highly subjective work is now about the interpretation by musical means of feelings of extreme pain.

As its title suggests, “Dolor nascens et effluens” is in two main sections. The first is dominated by ‘waves of pain’ that rise out of a calmer musical texture, growing stronger and stronger until they begin to take over the music completely. The feeling is epitomised by the high, piercing F sharp of the climax, cut short by the sharp, ear-splitting blow of a hammer on an anvil.

The tranquil coda brings relief from the tense, agonised mood. The sound is softer, with clear, tinkling arpeggios on the celesta over the strings. Finally all the strings arrive at a long unison C in octaves that is followed by muted notes on the bass drum and tam-tam.

“Dolor nascens et effluens” demands much of the players but is rewarding for the listener. It is structurally concise, very tense music that is ultimately liberating and that carries a forceful message.

© Kalevi Aho (1998)

(translated by © Susan Sinisalo)

Myös vuosina 1991–92 sävelletty ”Dolor nascens et effluens” on sielullisten rajatilojen musiikkia. Nevonmaa pyrkii tässä erityisen omakohtaisessa sävellyksessä tulkitsemaan musiikin keinoin nyt äärimmäisen kivun tuntoja.

Otsikkonsa mukaisesti sävellys jakaantuu kahteen pääjaksoon. Ensimmäistä jaksoa vallitsevat ”tuskan aallot”, jotka aina voimakkaampina nousevat esiin rauhallisemmasta musiikillisesta tesktuurista, kunnes ne alkavat vallita musiikkia aivan totaalisesti. Tunne pelkistyy äärimmilleen huippukohdan pistävässä, korkeassa fis-sävelessä, jonka alasimen korviavihlovan terävä isku päättää.

Rauhallisessa koodassa aikaisempi kireä, tuskainen tunnelma laukeaa. Musiikin sointi on muuttunut pehmeäksi, jousten päällä helisevät celestan kirkkaat arpeggiot. Lopulta koko jousisto päätyy oktaaviunisonona soitettavaan pitkään c-säveleen, jota seuraavat vielä isorummun ja tam-tamin hiljaiset iskut.

Jousiorkesterille, lyömäsoittimille, pianolle, celestalle ja harpulle sävelletty ”Dolor nascens et effluens” on esittäjilleen vaativa sävellys, mutta kuulijalle sen on palkitseva ja antoisa. Teos on rakenteeltaan tiivis, ja sen hyvin jännitteinen, lopulta vapauttavasti päättyvä musiikki kykenee puhuttelemaan kuulijoita voimakkaasti.

© Kalevi Aho (1998)


Instrumentation

str:12-12-9-8-6, pno+cel, hp, 3perc, timp


Category

Works for Orchestra or Large Ensemble


Premiere

Tampere Philharmonic Orchestra, cond. Atso Almila, Tampere Biennale, February 28, 1992.


Commisioned by / dedications

Dedicated to my friend Juha Heikkinen; Commissioned by the Tampere Biennale.


+ Add information