Erik Bergman
Den heliga oron
Description
Den heliga oron komponerade jag, liksom också sviten Ögonblicket för sopran och piano, sommaren 1994, båda till texter av min hustru, Solveig von Schoultz. Den förra, beställd för Korsholms Festspel, uruppfördes den 19 juni 1995 av mezzosopranen Charlotte Hellekant, som jag haft nöjet att samarbeta med i min opera Det sjungande trädet. Sviten är också tillägnad henne. Hennes intensiva röst och konstnärtemperament har jag haft i tankarna, när jag skrivit sviten.
Texterna vidrör människans innersta strängar: liv och död, kärlek och mellanmänskliga relationer. Musiken vill avspegla texternas innehåll. Stilla meditation och häftiga utbrott kontrasterar i musiken som mezzosopranen och stråkkvartetten gestaltar i organisk samverkan. Olika spelsätt ger färg och karaktär åt stråkkvartetten, där också enskilda instrument kommer med personliga infall i det musikaliska skeendet. Solisten uttrycker sig alltifrån viskning, tal och talsång till expressiv sång.
© Erik Bergman, ca. 1995
(Fennica Gehrman)
Instrumentation
mezzo, 2vln, vla, vlc
Category
Vocal and Choral Works
Language
Sv
Opus no.
op.127
Lyricist
Solveig von Shoultz
Premiere
Charlotte Hellekant, mezzo-soprano, Jean Sibelius Quartet, Korsholm Music Festival, Vaasa, June 19, 1995
Movements
1. Min timme är kort (My time is short), 2. Rondo, 3. Nödvändighetens näve (The hand of necessity), 4. Dalen (The valley), 5. Säg inte mera (Say no more), 6. Vad döden lockar med (How death entices)
Commisioned by / dedications
Commissioned by Korsholma Music Festival. Dedicated to Charlotte Hellekant