Cool Air

by Juho Miettinen

for string quartet

Empty sheet

Juho Miettinen

Cool Air

Music Finland

Description

Cool Air for string quartet is not really programme music, but certain features of it (such as trembling trills and tremolos and the howling glissandos ) may nevertheless evoke assosiations with a description of nature. There is something cool, abstemious and icy about the mood, and the harmonies are very punged and tense. What is more, the piece contains a wealth of chords with seconds and fourths such as Lutoslawski termed as "icy".

Constructed on the chaconne principle, Cool Air consists of ten movements performed without a break. The chordal progression on which the variations are based is not presented as such. Occupying a special position is the first variation, the material of which is returned to on several occasions, in the form of a polyrhytmic variation, for example. Many of the movements are written in polyfonic style, and there are direct Baroque allusions in the fugue and the movement in rocking Sicilian rhythms (and of course the overall form, a chaconne). Adding a completly different element are the blues and tango at the end. Along the way the music also stops to listen to the glissandos, trills and tremolos - the movements of cool air.

© Juho Miettinen 2004

(Tampere Biennale)

Jousikvartetille sävelletty Cool Air (Viileää ilmaa) ei ole varsinaisesti ohjelmallista musiikkia, mutta jotkin sävellyksen piirteet - vaikkapa värisevät trillit ja tremolot tai vonkuvat glissandot - saattavat silti herättää ajatuksia jonkinlaisesta luontokuvasta. Sävellyksen tunnelmassa on jotakin viileää, pidättyvää, hyistä ja harmoniat ovat varsin kirpeitä ja jännittyneitä. Sitä paitsi sävellys sisältää runsaasti sekunti- ja kvarttipitoisia sointuja, joiden kaltaisia Lutoslawski kutsuu omassa musiikissaan termillä "icy chord".

Cool Air on muotoperiaatteeltaan chaconne ja koostuu kymmenestä keskeytyksettä soitettavasta osasta. Variaatioiden lähtökohtana olevaa sointusarjaa ei sellaisenaan kuulla. Erityisasemaan nousee ensimmäinen variaatio, jonka materiaaliin palataan myöhemmin useaan otteeseen, mm. polyrytmisen muunnelman muodossa. Useat osat on kirjoitettu polyfoniseen tyyliin, ja suoranaisia viittauksia barokkiin ovat fuuga sekä siciliannen rytmissä keinuva osa (sekä tietenkin kokonaismuoto chaconne sinänsä). Jotakin aivan muuta kokonaisuuteen tuovat puolestaan sävellyksen loppupuolella kuultavat blues ja tango. Matkan varrella pysähdytään myös hieman kuuntelemaan glissandoja, trillejä ja tremoloita - viileän ilman liikkeitä.

© Juho Miettinen 2004


Instrumentation

2vln, vla, vlc


Category

Chamber Works


Premiere

Kaisla-Kerttuli Parikka, violin, Emmi Hiirikoski, violin, Sari Jeskanen, viola, Tapio Ollanketo, cello, Tampere Biennale, Tampere, April 1, 2004.


PDF for promotional use

 Download


Archive number

MF19136


+ Add information