Mikko Heiniö
Canzona (83./2006)
Description
Canzona (2006) is a string trio commissioned by the Nauvo music festival. It refers simultaneously to spring 2006 and to a time 30 years ago — and to two composer friends of mine who are no longer with us.
In the early 1970s, my teacher Joonas Kokkonen told me to write a string trio. At that time, however, I was not at all enthusiastic to write for such a ‘modest’ ensemble. This almost destroyed our relationship. It is high time I made amends for my wanton stubbornness. The material in Canzona is based on the 12-note spectral chord that I used in the orchestral work Tredicia (1976).
In spring 2006, I attended the funeral of Erik Bergman. Listening to his String Quartet, I thought that perhaps I should write a small intimate piece that could be played at a memorial service one day. At that time, I was working on the quintet Café au lait, whose African pentatonic sounds found their way into Canzona too.
This string trio is a paraphrase: not only its name but its four-part structure and essential characters are derived from the eponymous poem by Lassi Nummi. In one respect, however, the music goes its own way: where Nummi has a sombre memento mori concluding each stanza, my trio breaks into a song, a canto, which is broader every time.
Mikko Heiniö, July 14, 2006
CANZONA
Open not your eyes. Abandon yourself
To the bosom of the summer wind, a soft warm dream.
Tomorrow
You will be no more.
Arise! Step with a light tread
Into the proud morning of autumn.
Tomorrow you will be no more.
Let not the static brilliance of winter blind your eyes:
You are no more.
When the lark ascends into the blue,
When dawn breaks in the colour of birch leaf and sap,
Only the morning wind breathes the hair from your beloved’s brow.
You are no more.
Lassi Nummi, Hiidentyven (1984)
useApplet="False"
Nauvon musiikkijuhlien tilaama jousitrio Canzona (2006) viittaa sekä yli 30 vuoden taakse että kevääseen 2006 — ja kahteen edesmenneeseen säveltäjäystävääni.
1970-luvun alussa opettajani Joonas Kokkonen kehotti minua kirjoittamaan jousitrion. Mutta silloin en ollut ollenkaan innokas kirjoittamaan näin "vaatimattomalle" kokoonpanolle, mikä johti miltei välirikkoon opettajan kanssa. On jo korkea aika korjata perusteeton uppiniskaisuus. Canzonan sävelmateriaali nojaa 12-säveliseen spektraaliseen sointuun, jota käytin orkesteriteoksessa Tredicia (1976).
Keväällä 2006 Erik Bergmanin hautajaisissa kuuntelin hänen jousikvartettoaan ja ajattelin, että ehkä minunkin olisi syytä säveltää sellainen intiimi teos, jota voitaisiin joskus soittaa muistotilaisuudessa. Tuohon aikaan sävelsin kvintettoa Café au lait, jonka afrikkalaista pentatoniikkaa löytyy myös Canzonasta.
Jousitrio on parafraasi: se on saanut paitsi nimensä, myös neliosaisen rakenteesta ja keskeiset karakterinsa Lassi Nummen runosta "Canzona". Mutta yhdessä suhteessa jousitrio etenee omille teilleen: siinä missä Nummella jokaisen säkeistön lopussa kolahtaa synkeä memento mori, siinä triossani puhkeaa esiin canto, kerta kerralta laajeneva laulu.
Mikko Heiniö 14.7.2006
CANZONA
Älä avaa silmiäsi. Jätä itsesi
kesätuulen syliin, pehmeään lämpimään uneen.
Huomenna
sinua enää ei ole.
Nouse! Astu kevein askelin
syksyn ylpeään aamuun.
Huomenna sinua ei ole.
Älä anna talven pysähtyneen loiston peittää silmiäsi:
sinua ei ole
kun leivo kimpoaa sineen, kun
sarastuksen värit ovat koivunlehti ja mahla,
vain aamutuuli hengittää hiukset rakastettusi ohimolta.
Ei sinua enää ole.
Lassi Nummi, Hiidentyven (1984)
Instrumentation
vln, vla, vlc
Category
Chamber Works
Premiere
Tuomas Rousi, violin, Jussi Aalto, viola, and Roi Ruottinen, cello, Nauvo, 5 July 2007.
Movements
1. Il grembo del vento estivo (Dolce arioso), 2. Il mattino fiero dell'autunno (Deciso), 3. Lo splendore immobile dell'inverno (Maestoso e luminoso), 4. Il blu e il verde della primavera (Animato)
Commisioned by / dedications
Commissioned by the Nauvo Music Festival.