Café au lait (82./2006)

by Mikko Heiniö

for flute, clarinet, cello and piano

Empty sheet

Mikko Heiniö

Café au lait (82./2006)

Music Finland

Description

Café au lait was written to a commission from the Turku Music Festival in 2006. Its melodic and rhythmic elements owe something to the African material which I collected while in residence at Villa Karo in Benin in December 2005 and January 2006. There are features here of the music played by the Noël Saizonou ensemble (Timporata, Tipinti and Abalacodje), but also of the church bells and birdsong around Villa Karo.

In the surrounding village of Grand Popo, the bell of the Catholic church tolls the same note, D, every weekday morning at 6.30. (I have included this in the piece as a direct quote.) Some twenty minutes later, a bird begins to sing; I named it la-fa-ti after its characteristic melodic figure. Many other local birds also favoured the whole-tone scale. The motif la-fa-ti can be found in my latest opera, Käärmeen hetki (The Hour of the Serpent), which was fresh in my mind while I was in Africa, even though snakes were a rarity in Grand Popo.

One of the most spectacular scenic elements in Grand Popo is the Bay of Guinea, the open ocean washing up on a sandy beach that stretches to eternity. Swimming on this beach is not recommended because of the treacherous currents. Undaunted, I went swimming every day, and local experts ascribed my ability to do this to the protection of Mami Wata, one of the principal gods of voodoo.

The title of the piece came from a guide at Pendjari nature reserve. He recommended that European people should marry African people, because such a union will produce beautiful “café au lait children”. The piano has the main role in the piece. Because the melodic material of western African music favours the pentatonic scale that can be played on the black keys of the piano, I needed to fill out the material with some white keys.

© Mikko Heiniö 2006

(translation by Jaakko Mäntyjärvi)

Café au lait syntyi Turun musiikkijuhlien tilauksesta vuonna 2006. Teoksen melodiset ja rytmiset elementit juontavat osittain siitä afrikkalaisesta materiaalista, jota keräsin asuessani Villa Karossa, Beninissä joulukuussa 2005 ja tammikuussa 2006. Yhtäältä mukana on aineksia Noël Saizonou ryhmän soittamasta musiikista (Timporata, Tipinti ja Abalacodje), toisaalta Villa Karon ympäristön kirkonkelloja ja laululintuja.

Ympäröivässä kylässä, Grand Popossa, katolisen kirkon kello soittaa samaa d-säveltä joka arkiaamu klo 6.30. (Tämä sarja on siirtynyt sävellykseeni identtisenä.) Parikymmentä minuuttia myöhemmin aloittaa tietty laululintu, jota — sen keskeisen sävelaiheen mukaan — kutsuin nimellä "La-fa-si". Monet muutkin paikalliset linnut suosivat kokosävelasteikkoa. Sävelaihe la-fa-si esiintyy tuoreessa oopperassani Käärmeen hetki (2005), joka vielä Afrikassakin kummitteli mielessäni, vaikka Grand Popossa käärmeitä näkyy vain satunnaisesti.

Grand Popon suurenmoisimpiin elementteihin kuuluu Guinean lahden meri, joka taukoamatta hyökyy silmän kantamattomiin ulottuvalle hiekkarannalle. Vaarallisten merivirtojen vuoksi uimista ei suositella. Uin kuitenkin päivittäin, mikä paikallisten asiantuntijoiden mukaan sattui olemaan mahdollista siksi, että minua suojeli Mami Wata, yksi voodoon tärkeimmistä jumalista.

Idean kappaleen nimestä sain Pendjarin luonnonpuiston oppaalta. Hän suositteli, että eurooppalaisten pitäisi naida afrikkalaisia, sillä siitä seuraa kauniita "maitokahvi-lapsia". Sävellyksen keskiössä on piano. Koska länsiafrikkalainen melodiikka noudattaa etupäässä sitä pentatoniikkaa, jota kutsutaan "mustien koskettimien asteikoksi", sitä onkin pitänyt täydentää valkoisilla koskettimilla.

© Mikko Heiniö 2006


Instrumentation

fl, cl, vln, vlc, pno


Category

Chamber Works


Premiere

Anne Eirola, flute, Karin Dornbusch, clarinet, Cecilia Zilliacus, violin, Erkki Lahesmaa, cello, Henri Sigfridsson, piano, Turku Music Festival, Turku, 19 August 2006.


Movements

I. Le matin - Timporata, II. Mami Wata, III. Tipinti et Abalacodje - La nuit


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Turku Music Festival.


+ Add information