Cadenza per oboe e orchestra
by Erik Bergman
Description
Helén Jahren wanted a concerto for oboe, but I have named the piece Cadenza to expose the true nature of it. I wanted to define the musical development for the soloist. The work is divided into three parts, of which the first and third can he connected to the concept of cadence in the meaning of the virtuoso solo part of the instrumental concert. The middle part of the piece is an elegy for cor anglais — thanks to my wife Solveig von Schoultz, whose last days were at hand at the time the piece was composed.
The purpose of the orchestra is meditative. It comments, often fragmentally, on the purpose of the soloist’s task, which, indeed, is the central event of the work. In this way the name of the piece Cadenza is reinforced in that the term refers to the ability of the soloist to perceive and to the soloist’s technical skills in controlling the acoustic colour, shades of tones, microintervals, flageolets, tremolos, glissandos and expressive legatos.
© Erik Bergman, 1997
Helén Jahren halusi saada oboekonserton, mutta olen nimennyt teoksen Cadenzaksi, jotta teoksen koko luonne tulisi ilmi: halusin tarkentaa solistille teoksen musikaalisen kehityksen. Teos jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäinen ja kolmas voidaan yhdistää kadenssin käsitteeseen soitinkonserton virtuoosimaisen soolo-osuuden merkityksessä. Teoksen keskimmäinen osa on elegia englannintorvelle – se on kiitos puolisolleni Solveig von Schoultzille, jonka viimeiset elinpäivät olivat tuolloin käsillä.
Orkesterin tehtävä teoksessa on meditatiivinen. Se kommentoi, usein fragmentaarisesti, solistin tehtävää, joka on teoksen keskeinen tapahtuma. Sitä kautta teoksen nimi Kadenssi vahvistuu, viittaahan termi solistin hahmotuskykyyn ja tekniseen osaamiseen hallita klangeja, värivivahteita, mikrointervalleja, flageoletteia, tremoloita, glissandoja sekä ekspressiivistä legatoa.
© Erik Bergman, 1997
Cadenza för oboe och orkester har tillkommit på Hélen Jahrens tillskyndan. Hon ville ha en oboekonsert, men jag har betitlat verket Kadens för att ange karaktären. Jag ville fokusera det musikaliska skeendet på solisten. Verket fördelar sig på tre satser, av vilka den första och den tredje anknyter till begreppet Kadens, i meningen virtuosmässigt soloavsnitt i en instrumental-konsert. Den mellersta är en elegi för engelskt horn – en tanke till min hustru, Solveig von Schoultz, som just då levde sina sista dagar.
Orkesterns andel i verket är meditativ. Den kommenterar (ofta i form av fragmentariska avsnitt) solistens uppgift, det centrala skeendet. Och därmed bekräftas kompositionens titel Kadens, som i hög grad vädjar till solistens gestaltningsförmåga och tekniska kunnande att bemästra multifona klanger, färgvalörer, mikro-intervaller, flageoletter, olika tremoli, glissandi och inte minst expressivt legatospel. Verket är tillägnat Helén Jahren och skrivet i november l996.
© Erik Bergman, 1997
Instrumentation
2222 4330 13 0, str, ob solo
Category
Works for Soloist(s) and Orchestra
Opus no.
op.137
Premiere
Helén Jahren, oboe, Gothenburg Symphony Orchestra, cond. Mark Stringer, Gothenburg, November 6, 1997
Commisioned by / dedications
Commissioned by NOMUS
PDF for promotional use