Score
16 pages
A3-landscape
Onko nykymusiikissa mahdollista (tai sallittua) käyttää melodioita tai puhua tonaalisuudesta? Useat säveltäjät vastaavat tähän kysymykseen kieltävästi, mutta samaan aikaan heidän musiikkinsa antaa aivan päinvastaisen vastauksen. Itse olen tutkinut melodian käytön mahdollisuuksia laajemmassa merkityksessä, ja tällainen ajattelu on keskeisellä sijalla Jousikvartetossani Broken Contours, jonka materiaalin perustana on 12 erilaista melodista kontuuria. Selvimmin nämä kontuurit - melodiset arkkityypit - ilmenevät 2. viulun, alton ja sellon osuuksissa, mutta niitä esiintyy ajoittain myös 1. viululla, jonka osuus on kirjoitettu viimeisenä. Sävel- / äänimateriaali on tässä kappaleessa alistettu tuottamaan kyseisiä melodisia kontuureja, joiden mitta vaihtelee kuudestoistaosanuotista useamman tahdin mittaiseen yksikköön. Keskeisellä sijalla kappaleessa on melodisten linjojen suunnat ja erilaiset muodot sekä niiden muodostamat päällekkäiset rakenteet. Sävellystä voisi luonnehtia melodisten kontuurien kontrapunktiksi, jonka virtuoosisuus syntyy jatkuvasta soittotekniikoiden varioimisesta.
© A. Hyvärinen, 2002
cl +bcl, vln, vla, vlc
Chamber Works
Päivi Kiljala, clarinet, Kaisa Kallinen, violin, Lilli Maijala, viola, Joel Laakso, cello, Kärsämäki, July 9, 2005.
MF18207
16 pages
A3-landscape
16 pages
Digital (PDF)