Barabbas dialogeja Op. 84

by Aulis Sallinen

Empty sheet

Aulis Sallinen

Barabbas dialogeja Op. 84

Novello

Description

Barabbas dialogeja opus 84 on sävelletty vuosina 2002 ja 2003 ja sen tilaajana on Naantalin musiikkijuhlat. Viitisenkymmentä minuuttia kestävä teos rakentuu seitsemästä dialogista, joiden alaotsikot pyrkivät - kolmea pääsiäisjaksoa lukuunottamatta - luonnehtimaan niiden musiikillista olemusta. Dialogi tarkoittaa vuoropuhelua, mutta ainakin tässä myös vuorovaikutusta, ajatus, mikä tuntui sopivan teosta hallitsevan maailman käsittelyyn. Niinpä esimerkiksi Notturno sai muotonsa siten, että pilkoin Lassi Nummen yhtäjaksoisen runon - tekijän luvalla toki - vuoropuheluksi. Se tuntui toimivan ja samalla sain Barabbaksen rinnalle Naisen, koska ihmisen ei ole hyvä elää yksin. Näiltä dialogeilta ei yleisesti ottaen pidä odottaa tavanomaista kysymys-vastaus- tai väite-vastaväite-kaavaa. Toivon niiden verkottuvan jollakin muulla tasolla käsitteistöksi, joka sivuaa ihmisenä olemisen tärkeitä kysymyksiä. Raamatun läpilukeminen sen uutena käännöksenä lienee ollut tärkein kimmoke tekstien sommittelulle ja sitten sävellystyön aloittamiselle. (Sattumaako, että myös hienossa käännöksessä näkyy Nummen kynänjälki: hänhän oli mukana raamatunkäännöskomitean työssä.) Lukukokemus ei antanut selviä vastauksia, mutta se aiheutti ryöpyn suuria kysymyksiä. Silti se oli osana tämän teoksen sisältöä, joka - eikä ensimmäistä kertaa taiteen piirissä - pyrkii olemaan dialogissa Jumalan kanssa joka ei vastaa. Barabbas on mielikuvitusta kiihottava henkilö. Hänen nimensä ainoastaan vilahtaa historiankertomuksessa, jota kristikunta pitää yhtenä peruspilareistaan. Meidän lienee turha pohtia kuka tämän tärkeän sivuroolin haltija todella oli: vuoristorosvoko, murhamies, vapaustaistelija? Mutta me voimme aina kuvitella millainen hän olisi saattanut olla. Sama koskee Juudasta. Se että hänestä tulee lausutun ennustuksen vaatima kavaltaja, voi tehdä hänestä yhden maailmanhistorian traagisimmista marttyyreistä. Onko hän lopultakaan muuta kuin uskonnollis-valtiolliseen palapeliin soveltuva osa kuten Barabbaskin, joka pannaan antamaan tilaa ristillä tärkeimmälle uhrille. Teoksen partituurissa on myös seitsenhenkinen soitinyhtye. Soittimien valintaan vaikutti usko, että ne antavat riittävästi sävy- ja värielementtejä laajaan teokseen. Sama vaade näkyy Neidon ja Nuorukaisen valinnassa; heidän aistillista rakkautta, nuoruutta ja näin elämän jatkuvuutta edustavan dialoginsa tehtävä on luoda tarpeellista kontrastia musiikilliseen kieleen. Jos joku haluaa nähdä instrumentaation vähyydessä ja keveydesä avoimen protestin aikamme suosimalle huumaavalle melumassalle, ei hän ole täysin väärässä. Onko Barabbas dialogeja laulusarja, kamarioratorio, kantaatti, musiikkiteatteriteos vai jokin muu? En ole vaivannut päätäni tällä kysymyksellä. Parhaassa tapauksessa taideteos luo oman tyylilajinsa ja maailmansa. © Aulis Sallinen (2004)


Instrumentation

sopr, mezzo, ten, bbaryt, speaker, fl, cl+bcl, acc, perc, pno, vln, vlc


Category

Vocal and Choral Works


Language

Fi


Opus no.

op. 84


Premiere

Mari Palo, soprano, Riikka Rantanen, mezzo-soprano, Topi Lehtipuu, tenor, Petteri Salomaa, baritone, Juha Kotilainen, bass, Kalle Holmberg, speaker, Petri Alanko, flute, Michel Lethiec, clarinet, Mika Väyrynen, accordion, Ari-Pekka Mäenpää, percussion, Ralf Gothóni, piano, Elina Vähälä, violin, Arto Noras, cello, cond. Ralf Gothóni, Naantali Music Festival, Naantali, June 11, 2004.


Movements

1. Notturno, 2. Pääsiäinen I, 3. Pääsiäinen II, 4. Pääsiäinen III, 5. Pas de deux, 6. Passacaglia, 7. Finale


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Naantali Music Festival.


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.