Autumn Tableaus – Sonata for Piano

by Lauri Kilpiö

Empty sheet

Lauri Kilpiö

Autumn Tableaus – Sonata for Piano

Music Finland

Description

Sävellykseni Autumn Tableaus – Sonata for Piano (2021–2023) tilasi minulta kulttuurivaikuttaja ja mesenaatti Juhani Bonsdorff, joka toivoi teokseni vastaavan kysymykseen ”mitä pianosonaatti on tänään”. Tiesin toki, että kysymykseen on lukuisia mahdollisia vastauksia, periaatteessa joka säveltäjällä ja uudella sonaatilla omansa. Ilmoitin kuitenkin heti alkuun, että en ole kiinnostunut säveltämään Beethovenin tai Prokofjevin sonaatteja dissonoivammalla sävelmateriaalilla uudestaan, vaan haluan löytää sonaatin säveltämiseen henkilökohtaisemman ja persoonallisemman näkökulman. Tämä lähtökohta sopi Bonsdorffille hyvin.

Kun aloin suunnitella pianosonaattiani heinäkuussa 2021, päätin ottaa yhteyttä entiseen sävellysopettajaani, professori Paavo Heiniseen (1938–2022), joka sävelsi uransa aikana kolme pianosonaattia sekä lukuisia sonaatteja eri soolosoittimille ja pianolle. Halusin kysyä Heinisen mielipidettä sonaatin säveltämisestä tänä päivänä, mutta soitollani oli toinenkin motiivi: tiesin Heinisen olevan vakavasti sairas ja halusin jättää hänelle jäähyväiset. Tuntui kuitenkin vaikealta soittaa hänelle ilman ammatillista asiaa, koska en ollut koskaan sellaista tehnyt, joten sonaattipohdinnat tarjosivat hyvän muodollisen syyn yhteydenottoon. Välillemme syntyi pitkä, polveileva ja inspiroiva keskustelu, josta oli sonaatin sävellystyölle ilman muuta hyötyä. Sairaudestaan Heininen ei puhunut, enkä minä kysynyt. Heinisen pääpointtina oli, että sonaatti on tänä päivänä sitä, mitä säveltäjä päättää sen olevan. Kun kysyin, tulisiko joidenkin musiikillisten piirteiden tai kvaliteettien olla sonaateiksi nimetyissä teoksissa kaikkina aikoina mukana, oli Heinisen vastaus kieltävä. Tämä oli vapauttava näkemys, joskaan se ei sävellystyötä varsinaisesti helpottanut: kun ulkoa tulevia periaatteita tai sääntöjä ei ole, on säveltäjän luotava ne itse.

Pianosonaattini Autumn Tableaus on yli 20-minuuttinen, kolmiosainen tauoitta soitettava syysfantasia, jossa osasta toiseen kuljetaan lyhyiden siirtymien kautta. Teoksen lähtökohtana eivät ole niinkään melodiset teemat, vaan pikemminkin eleet, soinnit ja tekstuurit, joita kylläkin toistetaan ja myös kehitellään. Sävellyksessäni on siis yhtymäkohtia perinteiseen sonaattiajatteluun.

Nopea I osa Grey Light through Dark Leaves (Harmaa valo tummien lehtien läpi) on pitkälinjainen, jatkuvuuden leimaama, kulminaatioon kurottuva ja lähtöideoiltaan rajattu. Osan lähes kaikki materiaalit esitellään jo alussa, joten varsinaista sivuteeman omaista jaksoa ei osassa ole. Perinteisen sonaattimuodon tapaan I osassa on aistittavissa esittelyjakso, kehittelyjakso ja kertausjakso, mutta kertausjakson alkamisen tarkkaa paikkaa on vaikea määrittää.

Nopea II osa Flying Debris in a High Wind (Kovassa tuulessa lentävät pirstaleet) on eräänlainen sonaatin aggressiivinen scherzo, jota leimaa materiaalin runsaus, epäjatkuvuus, yllätyksellisyys ja poukkoilevuus. Laajalla tasolla osa jaksottuu ABA-muotoisena, mutta rajakohta B-jakson ja jälkimmäisen A-jakson välillä ei ole selvä.

Hidas III osa Fog and Drizzle on a Muddy Field (Sumu ja tihkusade mutaisella pellolla) on sointilähtöistä, enimmäkseen hiljaista sekä muodoltaan kaleidoskooppimaisen amorfista musiikkia, jonka innoittajana oli syksyisen maiseman avaruus ja apeus. Osassa lipuu ohi aiheita myös aiemmista osista, joten myös synteesiä kaikesta kuullusta tehdään.

Pianosonaattini Autumn Tableaus on omistettu Paavo Heinisen muistolle.

- Lauri Kilpiö


Instrumentation

pno


Category

Works for Solo Instrument


Premiere

Paavali Jumppanen, January 12, 2023, Helsinki


Movements

I Grey Light through Dark Leaves, II Flying Debris in a High Wind, III Fog and Drizzle on a Muddy Field


Commisioned by / dedications

Commissioned by Juhani Bonsdorff. Dedicated to the memory of Paavo Heininen


PDF for promotional use

 Download


Archive number

MF35029


+ Add information