Advanced search
New suggestion:
...de Tartuffe, je crois
by Magnus Lindberg
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>... de Tartuffe, je crois is an early proof of Lindberg’s originality. It is not a very typical example of his work, for it contains a number of quotations — even though the majority of them are from his own music. Tartuffe grew out of the incidental music composed in 1980 for a performance of Mikhail Bulgakov’s play Molière, or the Conspiracy of Pietists. This explains the title of the work and the couple of lines spoken by the players, and of course some of the music itself. Both the non-Lindbergian quotations are from Molière’s time: the harmonic progression of the march-like episode that culminates the work was borrowed from Rameau and the piano’s serene mourning music on Molière’s death is from Lully. Lindberg also makes numerous borrowings from the choral work Untitled he composed in 1978 but which has still [ca. 1990] not been performed.</p><p>The diversity of the material is also typical of other music by Lindberg. He creates cohesion not by motif work but by drama. The contrasting of different musical characters sets up tensions that give the music motive energy. The rapid silhouetting of one scene against another is true Lindberg — and Bulgakov. The story may have many narrators, many different interpretations, many different plots, but they are all about Tartuffe, I presume.</p><p>© Risto Nieminen, ca. 1990</p><p>(Fennica Gehrman)</p><p>...de Tartuffe, je crois on varhainen todiste Lindbergin originaalisuudesta. Se on poikkeus hänen tuotannossaan, sillä se sisältää runsaasti sitaatteja – olkoonkin että suurin osa näistä on peräisin hänen omasta musiikistaan. Tartuffen lähtökohtana oli vuonna 1980 sävelletty näyttämömusiikki Mihail Bulgakovin näytelmän Molière, eli hurskastelijoiden salaliitto esitykseen. Tätä perua on Bulgakovin näytelmästä lainattu teoksen otsikko ja pari soittajien lausumaa repliikkiä, sekä tietysti osa musiikista. Molemmat Lindbergin oman musiikin ulkopuolelta tulevat sitaatit liittyvät Molièren aikaan: sävellyksen huipentavan marssimaisen jakson harmoninen kulku on lainattu Rameaulta ja pianon soittama rauhallinen surumusiikki Molièren kuoleman johdosta Lullyltä. Bulgakov-musiikin lisäksi Lindberg on lainannut ahkerasti omaa, vuonna 1978 sävellettyä, mutta yhä vielä [n. 1990] esittämätöntä kuoroteostaan Untitled.</p><p>Materiaalin moninaisuus on tyypillistä muullekin Lindbergin musiikille. Hän ei luo koheesiota motiivisella työllä vaan dramatiikalla. Musiikin erilaisten karakterien vastakkainasettelu saa aikaan jännitteitä, jotka antavat musiikille liike-energiaa. Kohtausten nopea leikkautuminen toisiinsa on aitoa Lindbergiä – ja myös Bulgakovia. Tarinassa voi olla monia kertojia, erilaisia näkökulmia, eri tarinoita, jotka kuitenkin kaikki, luullakseni, liittyvät Tartuffeen.</p><p>© Risto Nieminen, n. 1990</p><p>(Fennica Gehrman)</p><p>Magnus Lindberg’s quintet for piano and string quartet entitled ...de Tartuffe, je crois was composed in 1981, being commissioned by the Kuhmo Chamber Music Festival, where it was first performed during the summer. The piece has been presented on several occasions since then, both in concert and on radio, and is among Lindberg’s most popular compositions to date.</p><p>The title of the work directs us towards a little-known play, Molière, or the Conspiracy of Pietists by the Russian formalist Mikhail Bulgakov. The title is taken from a line delivered in the play. Magnus Lindberg wrote the incidental music for a performance of the play in Helsinki in 1980, and the basic material for the quintet which followed a year later is in some measure derived from the score written for the play. Bulgakov’s work deals with Molière’s personal problems — the man behind the stagelights — for example, the fact that he was said to have married his own daughter, and with the playwright’s external relationships, for example that with the French State and establishment.</p><p>The composer tells us that he tried to describe this conflicting dual structure in his music. The work proceeds on two levels, one of which is linked with Moliere’s everyday life, and the other with his subconscious, his dreams, his imagination, etc. The dream-level is realized here using quotations from Magnus Lindberg’s own music. The quintet includes the whole of a work composed in 1978 for 20 solo voices, Untitled, a piece so complex that it has remained unperformed in its original form. The snatches of dialogue to be heard in the course of the quintet are taken from Bulgakov’s play.</p><p>X, ca. 1990</p><p>Le quintette de Magnus Lindberg pour quartette à corde et piano intitule ...de Tartuffe, je crois vit le jour en 1981, pour les besoins des festivités de musique de chambre de Kuhmo. Représenté à maintes reprises après la première, a l’occasion de concerts publics comme de diffusions radiophoniques, cette oeuvre reste jusqu'à ce jour l’une des plus appréciées de Magnus Lindberg.</p><p>Le titre de l’oeuvre évoque la pièce peu connue de l’écrivain formaliste russe Mihaïl Boulgakov — Molière dont il est l’extrait d’une réplique. Magnus Lindberg écrivit la musique de la pièce pour sa représentation à Helsinki en 1980, travail a l’origine des éléments fondamentaux du quintette ne par la suite et qui, dans certaines limites, s’en inspire. Boulgakov dans son</p><p>oeuvre traite des problèmes personnels de Molière, l’homme derrière le rideau de la scène, — à titre d’exemple son soi-disant mariage avec sa fille — et d’autre part les rapports de l’écrivain vers l’extérieur, par exemple à l’égard de l’Etat français.</p><p>Le compositeur s’explique; dans sa musique, dit-il, il s’est efforcé de décrire ces états de confrontation. La composition progresse sur deux niveaux; l’un a trait à la vie quotidienne de Molière, l’autre au subconscient aux rêves, a l’imagination etc. de celui-ci. Le niveau du rêve de cette oeuvre s’affirme ici par des citations que Magnus Lindberg emprunte à sa propre musique.</p><p>Le quintette inclut en particulier intégralement Untitled composée en 1978, pour 20 chanteurs solistes, non représenté dans sa forme originale en raison de la complexité qui la caractérise. Les extraits parlés du quintette proviennent de la pièce de Boulgakov.</p><p>X, ca. 1990</p><p>... de Tartuffe, je crois est une oeuvre particulière, car elle se compose pour une grande partie de citations, essentiellement d'autocitations. La pièce tire son titre d'une réplique de la pièce de théâtre sur Molière, pour laquelle Lindberg avait écrit la musique en 1980. Le matériau musical de ce quintette est aussi partiellement de la musique de scène, et s'y ajoute la musique de la pièce pour choeur, Untitled. Des allusions à la musique du XVII, siècle complètent la partition : Rameau, dont émane la succession harmonique permettant de conduire l'oeuvre à son point culminant, et Lully, qui fournit le matériau joué par le piano dans la partie centrale de la pièce, lors de la mort de Molière.</p><p>La dramaturgie musicale, qui pour Lindberg signifie plus construction que narration, vient du monde de théâtre : sa musique progresse par scènes et nait des tensions entre des textures différentes. Dans Molière, ou la Cabale des dévots, la pièce de théâtre inspirée par Boulgakov, d'où proviennent quelques courtes répliques prononcées par les musiciens dans le courant du quintette, les périodes se superposent et s'imbriquent tout comme dans la musique de Lindberg.</p><p>... de Tartuffe, je crois fut le premier succès de Lindberg : elle a été primée dans la série des jeunes compositeurs à la Tribune des compositeurs, organisée par l'Unesco, en 1982, et diffusée, en conséquence, par les radios d'une trentaine de pays.</p><p>© Risto Nieminen, 1993</p><p>© Ircam - Centre Georges-Pompidou, 1993</p><p>(From Magnus Lindberg, Ircam 1993)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy