Advanced search
New suggestion:
Quartetto III per archi
by Jouni Kaipainen
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>I have for a long time felt that string quartet is a species of composition very close to me. When I, as a teenager, wrote my first chamber compositions, they were nothing else but string quartets: the first, Op. 2, in 1973, and the second, Op. 5, a year later. A decade has passed, and I — funny enough — have in my opus catalogue come up to no. 25; so, the time had come to try to write a string quartet again; to explore how I, now, think about this widely exploited but quite difficult type of musical work.</p><p>I, naturally, could not use those 10-years-old quartets’ way of thinking as a basis. When one is young, an interval of ten years is very long, and as I looked at those old pieces I didn’t feel them to be mine at all. My relation to an ensemble consisting of four strings had to be thought anew. With this I do not by any means mean that I forced myself to do something totally different from anything ever heard. I only mean that I had to start from a zero point to figure out how a string quartet written by me would sound today.</p><p>As I have, during these years, composed lots of chamber music, no totally brand-new orientation was needed. In any case, the especially intimate nature of string quartet and the exceptional demands set up by the long tradition of the species make writing a string quartet complicated. I also believe that this is why string quartets are, on the average, more ‘serious’ works of art than compositions are in general.</p><p>My third string quartet is in four movements, as good habits demand. The relationship between the movements is, however, slightly different from classical models. The most noticeable deviation from tradition is perhaps the fact that, as also im my Trio I Op. 21 for clarinet, cello and piano from 1983, Quartetto III lacks the kind of movement that corresponds to the normal first movement, the one that in classical models almost always is in sonata form. Trio I began with a quickly sneaking presto. The first movement of the quartet is also very fast, but it is many times more dramatic than that of the Trio I, and the average level of its dynamics is enormously higher. One thing is clearly common: both prestos are music of a virtuoso character, based on the special nature of the instruments but still demanding much of the players.</p><p>Balancing the wildness of the first movement, the second one is slow and peaceful. Between it and the finale there is a more lively, lighter movement, which could even be described as a kind of an odd dance. The finale is slow, again, but it is heavier and perhaps also more angular than the second movement.</p><p>© Jouni Kaipainen, 1984</p><p>(Kuhmo Chamber Music Festival)</p><p>(Programme comment for the premiere, July 17, 1984)</p><p>Jousikvartetto on minusta jatkuvasti tuntunut läheiseltä sävellyksen lajilta. Kun teini-ikäisenä kirjoitin ensimmäiset kamarimusiikkisävellykseni, ne olivat juuri tämän lajin yksilöitä: ensimmäinen, op. 2, vuonna 1973 ja toinen, op. 5, vuotta myöhemmin. Vuosikymmen on nyt kulunut, opusluettelossa edetty, vitsikästä kyllä, numeroon 25; on siis tullut aika jälleen koettaa jousikvarteton säveltärnistä; katsoa miten nyt suhtaudun tähän paljon viljeltyyn mutta varsin vaikeaan teostyyppiin.</p><p>Noiden kymmenen vuoden takaisten kappaleiden ajatusmaailmasta en toki voinut enää ponnistaa. Nuorella iällä tämänkokoinen aikaväli merkitsee valtavasti, eivätkä vanhat kvartetot oikeastaan tuntuneet omiltani ollenkaan, kun niitä katselin. Suhde neljän jousen muodostamaan yhtyeeseen piti ratkaista uudelleen, millä en lainkaan tarkoita, että olisin hammasta purren pyrkinyt joihinkin kaikesta aiemmin kuulluista tyystin poikkeaviin uutuuksiin. Tarkoitan vain, että minun oli ajateltava nollatasolta lähtien, miltä minun säveltämäni jousikvartetto tänä päivänä kuulostaisi.</p><p>Kamarimusiikkia olen säveltänyt näinä vuosina runsaasti, joten mistään varsinaisesta uudelleen orientoitumisesta ei tarvinnut olla kyse. Jousikvartetin erityisen intiimi luonne sekä lajiperinteen poikkeuksellinen velvoittavuus asettavat joka tapauksessa huomattavia vaatimuksia, mistä uskon johtuvan sen tosiasian, että jousikvartetot ovat keskimäärin ’vakavampia’ luomuksia kuin sävellykset yleensä.</p><p>Kolmas jousikvartettoni on neliosainen, kuten hyvätapaiseen traditioon kuuluu. Osien väliset suhteet eivät kuitenkaan ole aivan klassisten esikuvien mukaiset. Huomionarvoisin poikkeama perinteestä lienee se, että samoin kuin klarinetille, sellolle ja pianolle viime vuonna säveltämästäni Triosta I op. 21 myös Quartetto III:sta puuttuu kokonaan sellainen osa, joka vastaisi normaalia ensiosaa, sitä joka klassisissa esikuvissa lähes poikkeuksetta on sonaattimuotoinen. Trio I alkaa vikkelästi hiipivällä presto-osalla. Myös jousikvarteton ensimmäinen osa on äärimmäisen nopea, mutta sen dramatiikka on Trion vastaavaan verrattuna moninkertainen ja dynamiikan yleistaso valtavasti korkeampi. Yksi asia on selvästi yhteinen: molemmat prestot ovat virtuoosista, soittimien erityisluonteisiin perustuvaa, mutta esittäjiltä suuria vaativaa musiikkia.</p><p>Jousikvarteton toinen osa on ensimmäisen hurjuutta tasapainoittavasti hidas ja rauhallinen. Sen erottaa finaalista hieman nopeampi, kevytliikkeinen, eräässä mielessä jopa tanssillinen väliosa. Finaali on jälleen hidas, mutta sanonnaltaan toista osaa painavampi ja ehkä myös kulmikkaampi.</p><p>© Jouni Kaipainen, 1984</p><p>(Kuhmon Kamarimusiikki)</p><p>(ohjelmakommentti teoksen kantaesitykseen 17.7.1984)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Publisher: Yhteiskustannus
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Publisher: Suomen kanttoriurkuriliitto
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Canto
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: (?) 1933
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy