New suggestion:
Quartetto III per archi
by Jouni Kaipainen
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>I have for a long time felt that string quartet is a species of composition very close to me. When I, as a teenager, wrote my first chamber compositions, they were nothing else but string quartets: the first, Op. 2, in 1973, and the second, Op. 5, a year later. A decade has passed, and I — funny enough — have in my opus catalogue come up to no. 25; so, the time had come to try to write a string quartet again; to explore how I, now, think about this widely exploited but quite difficult type of musical work.</p><p>I, naturally, could not use those 10-years-old quartets’ way of thinking as a basis. When one is young, an interval of ten years is very long, and as I looked at those old pieces I didn’t feel them to be mine at all. My relation to an ensemble consisting of four strings had to be thought anew. With this I do not by any means mean that I forced myself to do something totally different from anything ever heard. I only mean that I had to start from a zero point to figure out how a string quartet written by me would sound today.</p><p>As I have, during these years, composed lots of chamber music, no totally brand-new orientation was needed. In any case, the especially intimate nature of string quartet and the exceptional demands set up by the long tradition of the species make writing a string quartet complicated. I also believe that this is why string quartets are, on the average, more ‘serious’ works of art than compositions are in general.</p><p>My third string quartet is in four movements, as good habits demand. The relationship between the movements is, however, slightly different from classical models. The most noticeable deviation from tradition is perhaps the fact that, as also im my Trio I Op. 21 for clarinet, cello and piano from 1983, Quartetto III lacks the kind of movement that corresponds to the normal first movement, the one that in classical models almost always is in sonata form. Trio I began with a quickly sneaking presto. The first movement of the quartet is also very fast, but it is many times more dramatic than that of the Trio I, and the average level of its dynamics is enormously higher. One thing is clearly common: both prestos are music of a virtuoso character, based on the special nature of the instruments but still demanding much of the players.</p><p>Balancing the wildness of the first movement, the second one is slow and peaceful. Between it and the finale there is a more lively, lighter movement, which could even be described as a kind of an odd dance. The finale is slow, again, but it is heavier and perhaps also more angular than the second movement.</p><p>© Jouni Kaipainen, 1984</p><p>(Kuhmo Chamber Music Festival)</p><p>(Programme comment for the premiere, July 17, 1984)</p><p>Jousikvartetto on minusta jatkuvasti tuntunut läheiseltä sävellyksen lajilta. Kun teini-ikäisenä kirjoitin ensimmäiset kamarimusiikkisävellykseni, ne olivat juuri tämän lajin yksilöitä: ensimmäinen, op. 2, vuonna 1973 ja toinen, op. 5, vuotta myöhemmin. Vuosikymmen on nyt kulunut, opusluettelossa edetty, vitsikästä kyllä, numeroon 25; on siis tullut aika jälleen koettaa jousikvarteton säveltärnistä; katsoa miten nyt suhtaudun tähän paljon viljeltyyn mutta varsin vaikeaan teostyyppiin.</p><p>Noiden kymmenen vuoden takaisten kappaleiden ajatusmaailmasta en toki voinut enää ponnistaa. Nuorella iällä tämänkokoinen aikaväli merkitsee valtavasti, eivätkä vanhat kvartetot oikeastaan tuntuneet omiltani ollenkaan, kun niitä katselin. Suhde neljän jousen muodostamaan yhtyeeseen piti ratkaista uudelleen, millä en lainkaan tarkoita, että olisin hammasta purren pyrkinyt joihinkin kaikesta aiemmin kuulluista tyystin poikkeaviin uutuuksiin. Tarkoitan vain, että minun oli ajateltava nollatasolta lähtien, miltä minun säveltämäni jousikvartetto tänä päivänä kuulostaisi.</p><p>Kamarimusiikkia olen säveltänyt näinä vuosina runsaasti, joten mistään varsinaisesta uudelleen orientoitumisesta ei tarvinnut olla kyse. Jousikvartetin erityisen intiimi luonne sekä lajiperinteen poikkeuksellinen velvoittavuus asettavat joka tapauksessa huomattavia vaatimuksia, mistä uskon johtuvan sen tosiasian, että jousikvartetot ovat keskimäärin ’vakavampia’ luomuksia kuin sävellykset yleensä.</p><p>Kolmas jousikvartettoni on neliosainen, kuten hyvätapaiseen traditioon kuuluu. Osien väliset suhteet eivät kuitenkaan ole aivan klassisten esikuvien mukaiset. Huomionarvoisin poikkeama perinteestä lienee se, että samoin kuin klarinetille, sellolle ja pianolle viime vuonna säveltämästäni Triosta I op. 21 myös Quartetto III:sta puuttuu kokonaan sellainen osa, joka vastaisi normaalia ensiosaa, sitä joka klassisissa esikuvissa lähes poikkeuksetta on sonaattimuotoinen. Trio I alkaa vikkelästi hiipivällä presto-osalla. Myös jousikvarteton ensimmäinen osa on äärimmäisen nopea, mutta sen dramatiikka on Trion vastaavaan verrattuna moninkertainen ja dynamiikan yleistaso valtavasti korkeampi. Yksi asia on selvästi yhteinen: molemmat prestot ovat virtuoosista, soittimien erityisluonteisiin perustuvaa, mutta esittäjiltä suuria vaativaa musiikkia.</p><p>Jousikvarteton toinen osa on ensimmäisen hurjuutta tasapainoittavasti hidas ja rauhallinen. Sen erottaa finaalista hieman nopeampi, kevytliikkeinen, eräässä mielessä jopa tanssillinen väliosa. Finaali on jälleen hidas, mutta sanonnaltaan toista osaa painavampi ja ehkä myös kulmikkaampi.</p><p>© Jouni Kaipainen, 1984</p><p>(Kuhmon Kamarimusiikki)</p><p>(ohjelmakommentti teoksen kantaesitykseen 17.7.1984)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus