Advanced search
New suggestion:
Vuelo de alambre (43./1983)
by Mikko Heiniö
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Vuelo de alambre (Barbed-wire Flight) was a commission from the Finnish Broadcasting Company, and was given its first performance in April 1985 by the soprano Eija Orpana-Martin and the Finnish RSO under Jorma Panula. The work is a song-cycle based on poems by unknown prisoners in the Chilean prison-camps of the 1970s. Despite the brutality of the background, the verses are not political declarations, but rather poetic images, reflecting the experiences, memories, and longing of the suffering inmates. In the manner of South American folk music, they have an elegiac quality without being heavy and pessimistic.</p><p>Tengo (I have...), which follows on from the orchestral prelude, is in a sense a catalogue of the items great and small in the prisoner’s world, including the sun, the sea, the wind, an old diary, but also loathing, worry, and the allsurrounding barbed wire — alambrada. With its passionate rhythms, Electra is actually a man’s song, a man who in words dressed in sarcastic, erotic imagery describes his experiences of electric shock torture. The third song Fué anoche (It happened last night) is a memory of the happy past of a devoted couple, of children who ‘ran with steps as light as a butterfly’, of kites symbolising freedom that ‘rose towards the north on their barbedwire flight’. The title of the last song Tres alamos is the name of a particular Chilean prison-camp. It describes a mother who, in the face of repeated rebuffs, returns time and again to the police station to ask for imormation on the whereabouts of her missing son. </p><p>The material used is a 12-note scale, with the first ten notes formed of two overlapping Latin American scales. Pentatonic scales begin to grow out of the 12-note row only in the third song. They are at their most pure in the soprano’s recitative in the last song and in the woodwind texture to the orchestral Postlude, which conceals within it authentic Andean melodies. The technique applied here is also displayed in the 1982 composition for four guitars Minimba 1, where the name fuses two words: minimalism and samba.</p><p>© Mikko Heiniö, 1991</p><p>(Finlandia FACD 408, 1991)</p><p>Vuelo de alambre (Piikkilankalento) syntyi Yleisradion tilauksesta, ja sen kantaesittivät Eija Orpana-Martin ja Jorma Panulan johtama Radion sinfoniaorkesteri 3.4.1985. Teos pohjautuu Chilen vankileirillä 1970-luvulla kirjoitettuihin anonyymeihin runoihin. Tekstit eivät julmasta taustastaan huolimatta ole poliittisia julistuksia vaan runollisia kuvia, joissa heijastuu kärsivän ihmisen kokemukset, muistot ja kaipaus. Eteläamerikkalaisen kansanmusiikin tapaan ne ovat elegisiä mutta eivät pessimistisen raskasmielisiä.</p><p>Orkesterin preludia seuraava Tengo (Minulla on...) on tavallaan luettelo vangin suurista ja pienistä asioista, joita ovat mm. aurinko, meri, tuuli, vanha kalenteri mutta myös viha, huoli ja ympäröivä piikkilanka-aita, alambrada. Kiihkeärytminen Electra on itse asiassa miehen laulu, miehen, joka sarkastisella, eroottisella kuvakielellä kertoo kokemastaan sähkökidutuksesta. Kolmas laulu Fué anoche (Eilen illalla se tapahtui) on muisto rakastavan parin onnellisesta ajasta, lapsista, jotka ’juoksentelivat perhosenkevein askelin’, vapautta symbolisoivista leijoista jotka ’nousivat kohti pohjoista piikkilankalennolleen’. Viimeisen laulun otsikko Tres alamos on chileläisen vankileirin nimi. Se kuvaa äitiä, joka tylystä kohtelusta huolimatta yhä uudelleen palaa poliisiasemalle pyytämään tietoja kadonneesta pojastaan.</p><p>Teoksen sävelmateriaalina on 12-sävelrivi, jonka kymmenen ensimmäistä säveltä muodostuvat kahdesta limittäisestä latinalaisamerikkalaisesta asteikosta. Pentatoniset asteikot alkavat kasvaa ulos 12-sävelrivistä vasta kolmannessa laulussa. Puhtaimmin niille perustuvat sopraanon resitatiivi viimeisessä laulussa sekä postludin puupuhallinkudos, johon kätkeytyy jo aitoja Andien sävelmiä. Postludissa käytetty tekniikka on esillä myös neljälle kitaralle sävelletyssä kappaleessa Minimba 1 (1982), jonka nimessä yhtyy kaksi sanaa: minimalismi ja samba.</p><p>© Mikko Heiniö, 1991</p><p>(Finlandia FACD 408, 1991)</p><p>The song cycle Vuelo de alambre (Barbed-wire flight, 1983) for soprano and orchestra is a good example of the combination of different musical worlds that is so typical of many of Heiniö’s works. The gamut of expression in the work runs from Romantic exuberance to a Minimalist pulsing, from violent eruptions to fragile meditation and from genuine Andean folk melodies to a grotesque martial music quote.</p><p>Vuelo de alambre is a setting of poetry written by political prisoners in Chile in the 1970s. This great human tragedy is approached more from the individual than from the political point of view. As Heiniö has said, the lyrics are “pictures in poetry, reflecting the experiences, memories and longing of a suffering person.”</p><p>The cycle is divided into six movements; the two first and the two last movements are run together. The opening movement is the Prelude for orchestra. In the first song, Tengo (I have), the soprano enters with expansive, peacefully soaring melodies. Electra is a rapid, at times grotesque song whose macabre martial music quote brings the music closer to political commentary. The climax fizzles into a surreal waltz. Fué anoche (Yesterday it happened) is filled with happy memories un derlined by the lyrical orchestral accompaniment. Tres alamos, is about a mother who comes to the police station day after day asking after her son who has disappeared. This song and the immediately following Postlude based on Andean tunes also contain light and happiness — as if the hope still alive in the mother could, after all, transcend the pain of reality.</p><p>© Kimmo Korhonen, 1995</p><p>(translated by © Jaakko Mäntyjärvi)</p><p>(from Finlandia CD 4509-99403-2, 1995)</p><p>Sopraanolle ja orkesterille sävelletty laulusarja Vuelo de alambre (Piikkilankalento, 1983) on hyvä esimerkki siitä erilaisten musiikillisten maailmojen yhdistämisestä, joka on ominaista monille Heiniön sävellyksille. Teoksen ilmaisu ulottuu romanttisesta uhkeudesta minimalistiseen sykkeeseen, väkivaltaisista purkauksista hauraaseen mietiskelyyn ja aidoista Andien sävelrnistä irvokkaaseen marssisitaattiin.</p><p>Vnelo de alambren taustana ovat chileläisten poliittisten vankien 1970-luvulla kirjoittamat anonyymit runot. Tätä syvää inhimillistä tragediaa lähestytään enemmän yksilöiden näkökulmasta kuin poliittisena julistuksena. Niin kuin Heiniö on todennut, tekstit ovat ”runollisia kuvia, joissa heijastuvat kärsivän ihmisen kokemukset, muistot ja kaipaus”.</p><p>Laulusarja jakaantuu kuuteen osaan, joista kaksi ensimmäistä ja kaksi viimeistä soitetaan tauoitta. Avausosa on orkesterille kirjoitettu Preludi. Ensimmäisessä laulussa Tengo (Minulla on) sopraano tulee mukaan laajoin, rauhallisesti kaartuvin melodialinjoin. Electra on nopealiikkeinen, paikoin groteskiksi yltyvä laulu, jonka irvokas marssisitaatti on vihje poliittisen kannanoton suuntaan. Huipennuksen jälkeen liu’utaan epätodelliseen valssiin. Fué anoche (Eilen illalla se tapahtui) on täynnä muistoja onnen ajasta, joita lyyrisen kaunis orkesterikudos alleviivaa. Tres alamos kuvaa äitiä, joka käy päivästä toiseen kysymässä poliisiasemalla tietoja kadonneesta pojastaan. Sekä se että tauotta seuraava, aitoja Andien sävelmiä sisältävä Postludi huokuvat kaiken muun ohella myös valoa ja onnea aivan kuin äidissä kytevä toivo sittenkin ylittäisi todellisuuden aiheuttaman tuskan.</p><p>© Kimmo Korhonen, 1995</p><p>(Finlandia CD 4509-99403-2, 1995)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Prelude (I), Tengo (I), Electra (II), Fue anoche (III), Tres alamos (IV), Postlude (IV), Minulla on (I), Elektra (II), Eilen illalla se tapahtui (III), Tres alamos (IV)
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy