Advanced search
New suggestion:
Symphony No. 2 (66./1997)
by Mikko Heiniö
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Ensimmäisen sinfoniani (1987) pääotsikkona oli ’Possible Worlds’ ja alaotsikkona ’a symphony’. Toisen sinfoniani päätotsikkona on ’Sinfonia nro 2' ja alaotsikkona ’Yön ja rakkauden lauluja’, mutta silti tämä teos muistuttaa pikemminkin laulusarjaa sikäli että sen kaikissa osissa on mukana baritonisolisti. Miksi tällaiset paradoksit? Ensimmäisen sinfonian otsikointi heijasti ehkä jonkinlaista kainoutta suhteessa sinfonia-nimikkeeseen, johon on tietenkin kerääntynyt valtavasti historiallista painolastia. Mutta toisen sinfonian otsikoinnissa tulee esille olennaisempi aspekti: monet teokseni (erityisesti pianokonsertot) ovat luonteeltaan sikäli hybridejä (tai hermafrodiitteja kuten ’pianokonserttobaletti’ Hermes), etteivät ne asetu perinteisiin lajeihin vaan nimenomaan näiden väliin, jännitteeseen. Mikä sitten on toisen sinfoniani laji? Sanokaamme, että se on ohjelmallinen sinfonia jonka ohjelma lauletaan, sinfonia jossa laulaja kommentoi musiikillista tarinaa. Laulusarja se ei ole, koska orkesterilla on paljon itsenäistä sanottavaa ja laulaessaankin baritoni on vain yksi ääni muiden joukossa. Sinfonia se on kokonaisarkkitehtuuriltaan ja musiikilliselta materiaaliltaan. Tosin samanlainen materiaalin käsittely - mahdollisimman erilaisten karakterien uuttaminen mahdollisimman keskitetystä materiaalista - on tyypillistä muillekin teoksilleni.</p><p>Toisen sinfonian melodisharmoninen materiaali juontaa juurensa yllämainitusta Hermeksestä. Lähtökohtana on kuusisävelinen sointu b-f-des-a-as-g, jonka mollisävy värittää sinfonian öisiä ja elegisiä tunnelmia.Tämän kuusisävelikön vastapoolina on sitten toinen kuusisävelikkö, ja yhdessä ne täyttävät 12-sävelisen avaruuden. Koska jälkimmäinen on edellisen komplementti, se tarjoutui käyttööni ikään kuin itsestään, houkuttelematta. Tämä on sikäli hupaisaa, että juuri jälkimmäinen kuusisävelikkö alkoikin yllätyksekseni tuottaa sellaisia maurilaisia sävyjä joita finaalissa kuullaan. Ne olivat tullaakseen ja saivat tulla; niistä tuli yhtä ’mahdollisia maailmoja’ kuin Possible Worlds -sinfonian tyyliassosiaatioista.</p><p>Runot valitsin ystävällisessä yhteistyössä Lassi Nummen kanssa, jonka tekstejä olin käyttänyt jo Mannerkantaatissani. Pyytäessäni häneltä ehdotuksia tekstivalinnoiksi hän mainitsi runot Meren hiljaisuus ja Yö yöltä, vaikkei mitään näy, jotka päätyivätkin sinfonian toiseen ja neljänteen osaan. Nummi myös keksi nimen sinfonian ensimmäiselle osalle. Sinfonian osat on - Meren hiljaisuutta lukuun ottamatta - otsikoitu toisin kuin runot, mihin tärkein syy oli se, että ensimmäinen ja neljäs osa pohjautuvat kumpainenkin kahteen runoon.</p><p>Yö tai rakkaus tai molemmat yhdessä kulkevat kantavina teemoina läpi koko sinfonian. Teoksen unenomaisia maisemia hallitsevat hiljaiset ja lyyriset sävyt, ja suuret orkesteripurkaukset jäävät vähiin.Tiedä sitten, ovatko kyseessä lähinnä pohjoisen vaaleat kesäyöt, mutta ainakin finaalissa on myös Välimeren tummien öiden lämpöä. - Siellä se runoilijankin lempi on hehkunut; eräässä runossaan (joka ei ole sinfoniassani mukana) hän viittaa italialaiseen kansantanssiin, saltarelloon.</p><p>Ensimmäinen osa Haluan sinua, sinut on luonteeltaan kiihkeä mutta sisältää välitaitteessaan myös ohutta kamarimusiikkia. Varsinaisena hitaana osana sinfoniassa on tunnelmaltaan yhtenäinen, laaja Meren hiljaisuus, joka koostuu useasta aforistisesta runosta. Kolmas osa, Sydänyöllä, on luonteeltaan eräänlainen intermezzo ja tekstuuriltaan itse asiassa kamarimusiikkia. Finaali, Juhla, unen aalto, on sinfonian laajin osa, ja se muodostuu kolmesta pääjaksosta. Näistä ensimmäistä leimaavat kaukaisuudesta lähestyvä, epätodellinen kulkuemusiikki ja saltarellon rytmit, toista taas jäähyväisten elegisyys ja kolmannessa, codassa, palaavat kulkuemusiikin aiheet.</p><p>Toinen sinfonia syntyi, kuten ensimmäinenkin, Turun kaupunginorkesterin tilauksesta.</p><p>© Mikko Heiniö, 1998</p><p>(Turun kaupunginorkesteri)</p><p>(teoskommentti teoksen kantaesitykseen 14.5.1998)</p><p>Symfoni nr 2 ("Nattens och kärlekens sånger")</p><p>Min första symfoni (1987) hade huvudrubriken ’Possible Worlds’ och underrubriken ’a symphony’. Min andra symfoni har rubriken ’Symfoni nr 2’ och underrubriken ’Nattens och kärlekens sånger’, men trots det påminner detta arbete snarare om en sångsvit i så måtto som det ingår en barytonsolist i alla satserna.Varför dessa paradoxer?</p><p>Rubriceringen av den första symfonin återspeglar kanske någonsorts skygghet inför benämningen ’symfoni’, som givetvis samlat på sig en väldig historisk belastning. Men i rubriceringen av den andra symfonin framträder en mera väsentlig aspekt: många av mina verk (speciellt pionokonserterna) är till sin natur hybrider (eller hermafroditer, som ’pianokonsertbaletten’ Hermes) i det avseendet, att de inte inordnar sig i de traditionella genrerna, utan uttryckligen placerar sig i spänningen emellan dessa.</p><p>Till vilken genre hör då min andra symfoni? Låt oss säga att den är en symfoni med ett vokalt program. En symfoni, där sångsolisten kommenterar den musikaliska berättelsen. En sångsvit är verket inte, emedan orkestern allena har en hel del att berätta och emedan också den sjungande barytonen bara är en röst bland de andra. Och vad helhetsarkitekturen och det musikaliska materialet beträffar är verket en symfoni. Visserligen är en likartad materialbehandling - att ur ett så koncentrerat material som möjligt extrahera så olika karaktärer som möjligt - typisk också för mina andra verk.</p><p>Den andra symfonins melodiskt-harmoniska material har sina rötter i ovannämnda Hermes. Utgångspunkten är klangen b-f-des-a-ass-g, vars mollnyans förmedlar de nattliga och elegiska stämningarna i symfonin. Motpolen till denna sextonsklang är sedan en annan sextonsklang, och tillsammans fyller de en rymd med tolv toner. Emedan den senare klangen är den förras komplement, kom den så att säga av sig självt, utan anmaningar. Detta är roande såtillvida som just den senare sextonsklangen till min överraskning började producera de moriska nyanser som hörs i finalen. De fanns där och ville komma fram, så de fick komma; de blev lika ’möjliga världar’ som stilassociationerna i symfonin Possible Worlds.</p><p>Dikterna valde jag med vänligt bistånd av Lassi Nummi, vars texter jag hade använt redan i Mannerkantaatti. När jag bad honom om förslag, nämnde han dikterna Meren hiljaisuus och Yö yöltä, vaikkei mitään näy, vilka också kom med i symfonins andra resp. fjärde sats. Det var också Nummi som gav symfonins första sats dess namn. Symfonins satser har, med undantag av Meren hiljaisuus, andra rubriker än dikterna, vilket famförallt beror på att första och fjärde satsen vardera utgår från två dikter.</p><p>Natten eller kärleken eller bägge är de bärande temana i hela symfonin.Verkets drömlika landskap domineras av lugna och lyriska nyanser och de stora orkesterutbrotten är få. Kanske går tanken närmast till de ljusa nordiska sommarnätterna, men åtminstone i finalen finns det också något av värmen i de mörka nätterna vid Medelhavet. Där har också diktarens kärlek blomstrat, i en av sina dikter (som inte är med i symfonin) har han en hänvsining till den italienska folkdansen saltarello.</p><p>Första satsen Haluan sinua, sinut är passionerad till naturen, men det mellersta avsnittet innehåller också tunn kammarmusik. Den egentliga långsamma satsen i symfonin är Meren hiljaisuus, som är enhetlig vad stämningen beträffar och består av flera aforistiska dikter. Den tredje satsen, Sydänyöllä, är ett slags intermezzo och till sin textur i själva verket kammarmusik. Finalen, Juhla, unen aalto, är symfonins mest omfattande sats och består av tre huvudavsnitt. I det första av dem hörs på avstånd overklig kortegemusik som närmar sig samt rytmer från dansen saltarello, det andra avsnittet präglas av det slutgiltiga avskedets elegiska stämningar och i det tredje, kodan, kommer kortegemusikens teman tillbaka.</p><p>Symfoni nr 2 tillkom, liksom min första symfoni, på beställning av Åbo stadsorkester.</p><p>© Mikko Heiniö, 1998</p><p>(Åbo stadsorkester)</p><p>(programmkommentar till verkets uruppförande den 14 maj 1998)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
I Haluan sinua, haluan sinut, II Meren hiljaisuus, III Sydänyöllä, IV Juhla, unen aalto
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy