New suggestion:
Concerto for Piano and Orchestra No. 4 Op. 81
by Paavo Heininen
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Neljännen pianokonserton historia alkoi 1980-luvun lopulla, kun Matti Raekallio soitti minulle ja tiedusteli uutta pianokonserttoa. Silloin sanoin: "Mielellään, mutta ei nyt.” Olin juuri Veitsi-oopperan työprosessin keskellä (vai oliko se juuri valmistunut) enkä jaksanut ajatellakaan uutta suurta työtä aivan heti. Sillä suuri työ pianokonsertto tulisi olemaan, ei niinkään laajuudeltaan (sillä ei ollut suinkaan aikeita tehdä "laajaa" konserttoa) vaan siksi, että kolmen konserton jälkeen, joista kolmannesta ei silloin ollut vielä kovin kauan, oli pakko löytää jokin aivan uudenlainen ratkaisu. Veitsi-ooppera oli uudistanut perusteellisesti ajatusmaailmaani (sen lisäksi että se oli väsyttänyt) – mutta tekstinsävellyksen, kielen käsittelyn ja kerrontadramaturgian ajatukset eivät välittömästi auttaneet pianotekniikan ja konserttoproblematiikan vastauksien löytämisessä.</p><p>Oli siis kulunut pieni ihmisikä ennen kuin tapahtumat saivat jatkoa. Olin kirjoittanut soolopianolle yhtä ja toista, tosin enimmäkseen taaksepäin katselevaa tai muuten "toisenlaista" musiikkia ("Sonaatti 2" kouluaikaisen sonaatin mukaan, Runoilijan soitteita Veitsen materiaalista muistellen Ilmo Rannan käsittämättömän kaunopuheista työtä Veitsen harjoituspartituurin ääressä).</p><p>Sitten, valssien ja muiden tanssien kauden jälkeen (joka oli ollut yhtyemusiikkia) tuli masurkkojen vuoro, soolopianolle, tietysti Chopinin mutta ennen kaikkea ja varsinaisesti Szymanowskin innoittamana. Szymanowskin kahtakymmentä kahta masurkkaa olin soitellut ahkerasti 1970-luvulla. </p><p>Kun sain kymmenen masurkan sarjani valmiiksi, lähetin sen Raekalliolle, ja avasin uudelleen keskustelun pianokonsertosta. </p><p>Aikaisemmin olin tavoitellut pianokonserttoperinteen sähköisyyttä, jopa muillekin instrumenteille kirjoittaessani. Vuosituhannen vaihteessa syntynyt Viulukonsertto oli erilainen: eeppisesti hengittävä ja lyyrisesti laulava. Kamariorkesteriteos Murasaki in casa Ando oli avannut tämän uuden äänensävyn, ja sen seuraava orkestraalinen toteutuminen oli 5. sinfonia. Nämä teokset muodostavat perheen, samaan tapaan kuin Tippettillä 4. sinfonia, 4. pianosonaatti ja Kolmoiskonsertto – toistuva yhteinen motiivi sen ulkonaisena merkkinä. </p><p>Yhteiset motiivit sitovat kyllä Viulukonserton ja 5. sinfonian tähän pianokonserttoon, mutta eivät aivan näkyvästi, eivät pääideoiden tasolla. </p><p>Ja myöskin se muotoidea, joka syntyi viulukonsertossa ja tehostui sinfoniassa, sai jäädä syrjään ja odottamaan – sillä kun tuntuu siltä, että etukäteen jo tietää mitä tulee tekemään, on viisainta luopua siitä ja tehdä jotakin muuta. </p><p>Mutta ennen 4. pianokonserton muodon kirkastumista oli olemassa sen instrumentaalinen karakteri. Soiva ja laulava, keveäliikkeinen mutta rauhallinen, melodis-motiivinen eikä enää virtuoosista kuviota luritteleva. Tämä oli sointi-idea, ja sen tämänkertais-yksilöllinen sormiin toteuttaminen etsitytti itseään.</p><p>Muotoon edellisistä teoksista oli vain tämä anti: nytkin alkaa rauhallisella musiikilla. Ja vielä: nytkin keskeytymätön, yksiosainen. </p><p>Mutta aluksi luulin, että konsertosta tulee lyhyehkö, kolmiosainen (so. kolmivaiheinen keskeytymättömän yksiosaisuuden sisällä). Mutta klassisten konsertto-osakarakterien rinnalle halusi tulla sfinksi: tasapainoton, yllätyksellinen. </p><p>Ja: Työprosessin aikana Raekallion kanssa muisteltiin Busonin konserttoa, jonka hän ainoana suomalaisena on soittanut. Erityisesti keskustelu mahdollisuudesta lopettaa pianokonsertto hitaaseen osaan toi puheeksi Busonin konserton. Mutta se malli loppukuoroineen ei tuntunut lupaavalta (ei myöskään ajatus soololaulajasta; Volter Kilveltä kyllä olisi löytynyt hyvä teksti – "korkeuksista ja syvyyksistä" [Kirkolle]).</p><p>Miten siis? Koska hitaat loppuosat muuten ovat olleet niin suosittuja ja toimivia sinfonioissa – ja viulukonsertoissa? Ratkaisun malli oli löytynyt huomaamattani samaan aikaan niissä soinneissa, joita Järvenpään seurakunnan urkutilaus oli mieleeni tuonut, ja korviini. Pienen urkusävellyksen coda viime vuoden kevättalvelta oli kuin konserton lopun templaatti, ja alkukuvana (Urbild) messu vanhassa katedraalissa – miten loppu hiljeni ja millä keinoin hiljaisuudesta siirryttiin arkeen, ulos. </p><p>Säveltäjänimet joihin konserttoni vertautuu, ja operatiiviset avainsanat loppuratkaisusta jäävät valkoisiksi valkoisella. Mutta kuuluvathan ne.</p><p>Ja Busoni-keskustelun osalta ratkaisevaa oli Raekallion, konserton solistin, ilmeinen mieltymys paitsi teknisesti ja soinnillisesti vaativiin myös aikarakenteeltaan ja ulottuvuuksiltaan mittaviin tehtäviin. </p><p>Konsertto on siis PITKÄ, siinä on kuusi osaa, jotka tauotta liittyvät toisiinsa orkesteri-interludien kautta:</p><p>Eeppinen pääosa, rauhallinen</p><p>Hidas osa</p><p>Scherzo</p><p>Intermezzo </p><p>Allegro marziale</p><p>Chorale quasi passacaglia. </p><p>Orkesteri? Orkesteri on vähemmän koloristinen kuin konsertoissani koskaan. Pianon ja orkesterin dualismin mallia olivat osittain antaneet miellyttävät kokemukseni sen oudon duon parissa jonka muodostavat piano ja urut.</p><p>Solistin muotokuva? Sävellysprosessin alkuvaiheen aikana Raekallio tuli vastaan Sibelius-Akatemian portaissa: "Terve..." ja kädenheilautus. Ajattelin, että olisi pitänyt tervehtiä kädestä ja mitata samalla vaaksa, mutta uskoin muistavani Szymanowskin Sinfonia Concertanten finaalin paralleeli-kvintti-noonisointujen massan ja luotin ulevaisuuteen. </p><p>Masurkkojen kantaesityksen aikana Raekallio totesi huomanneensa nuottitekstistä, että minun vaaksani on laajempi kuin hänen, joten jotkut harmoniat olivat vakava haaste. Mutta ne onnistuivat, ja hyvin, ja siinä vaiheessa konsertto oli jo niin pitkällä, että sen olemusta tässä suhteessa ei juuri voinut muuttaa. Olin kuitenkin valmis tekemään vaihtoehtoisia ratkaisuja, ja siinä mielessä toimitin konserton soolostemman heti sen valmistuttua Raekallion hyväksyttäväksi. Tämä tapahtui siis noin pari vuotta ennen kantaesitystä. Silloin Raekallio päätti, että ei tarvitse tehdä </p><p>muutoksia. Ymmärrän, että detaljitarkastelun tulos oli toisenlainen kuin kokemus, kun koko konserttoa sitten soittaa tempossa ja keskeytyksettä.</p><p>Uskon, että "solistin muotokuva" tästä huolimatta on olemukseltaan näköinen.</p><p>Paavo Heininen</p><p>(esittelyteksti teoksen kantaesitykseen 5.4.2006, RSO)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
1. Andante epico, 2. Placido, lirico, 3. Scherzo, vivacissimo, 4. Intermezzo, 5. Allegro marziale, 6. Andante choraliter quasi passacaglia solenne e deveto
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus