Music Finland's sheet music library will be closed during the holidays from December 22 to January 6. Digital sheet music can be purchased at the web shop during the holidays.
New suggestion:
UR
by Magnus Lindberg
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>UR was composed as a commission for Ircam Studio in Paris in 1986. In it Magnus Lindberg continues to exploit the potential of the computer, as he did in Kraft in 1985. UR is scored for clarinet, violin, cello, double bass, piano and live electronics (digital synthesizers driven by a micro computer). The instrumental parts are amplified and spatialized in the hall on four channels in order to assimilate the instrumental and electronic sounds.</p><p>Lindberg produced his own software for the composition of UR. The programme is of AI type, allowing for the composer’s own preferences and, as it were, seeking ideal values in various situations. Lindberg says he uses a computer because it offers more possibilites than mere manual composition. A computer can process vast quantities of material, from which the composer can choose whatever is most suitable for the situation in question. Composing is like doing a jigsaw puzzle; the computer adds a new dimension to the rules of making music.</p><p>UR is in many resprects a good example of Magnus Lindberg’s present approach to composition. It has primitive force (URkraft!) combined with a refinement of technique and detail, and arabesque-like embellishment of detail and a statuesque moulding of large masses. The music at present being written by Magnus Lindberg seems to have a gift for capturing and presenting archetypes in abstract form. Perhaps this explains why it has appealed to a relatively wide audience.</p><p>© Risto Nieminen, 1987</p><p>(Helsinki Biennale)</p><p>(translated by © Susan Sinisalo)</p><p>UR on Magnus Lindbergin toistaiseksi uusin sävellys. Klarinetille, viululle, sellolle, kontrabassolle, pianolle ja syntetisaattorille sekä live-elektroniikalle sävelletyssä URissa Lindberg on jatkanut pari vuotta sitten sävelletys-sä orkesteriteoksessa Kraft aloitettua tietokoneohjelman hyödyntämistä. URissa käytetty ohjelma on keinoäly-tyyppinen. Se ottaa huomioon säveltäjän omat mielty-mykset ja ikään kuin etsii ihannearvoja erilaisissa tilan-teissa. Lindberg sanoo viehättyneensä nykyisessä työskentelytavassaan siitä, että koneen avulla voi tulostaa huomattavasti suuremman määrän materiaalia kuin mikä käsityönä tehtynä olisi mahdollista. Suuresta materiaalimäärästä voi palapelin kokoamisen tavoin valita sopivim-mat ratkaisut kulloiseenkin tilanteeseen. Näin tietokoneen ohjelmoiminen on tullut osaksi säveltämistä.</p><p>UR on toteutettu pariisilaisessa musiikin ja akustiikan tutkimuslaitoksessa Ircamissa. Sen tilaus liittyi osana projektiin, jossa tutkittiin uusien Yamaha-digitaalisyntetisaattoreiden ja niitä ohjaavien Apple MacIntosh- -pienoistietokoneiden käyttömahdollisuuksia. Live-elek-troniikkaosuus koostuu digitaalisyntetisaattoriin ohjel-moiduista sekvensseistä, jotka yhtyeen pianisti laukaisee syntetisaattorin näppäimistöstä käyntiin.</p><p>Kraftin tapaan URissa myös akustisten soitinten äänet vahvistetaan ja sijoitetaan tilaan nelikanavaisen toistojär-jestelmän avulla. Näin elektroniset ja soitinäänet sulautuvat osiksi samaa sointimassaa. Lisäksi Lindberg tuntuu hakeneen soittimistaan sentyyppisiä ääniä, jotka muis-tuttavat sähköisesti tuotettuja sointeja – tällainen vuorovaikutus erityyppisten äänten välillä on kiinnostanut häntä jo pitkään.</p><p>Sävellyksen nimi on, paitsi vanha sumerilainen kaupunki, ruotsin sana, jolla on monia merkityksiä. Se on prepositio ja adverbi, jota käytetään myös alkuliitteenä monissa sanoissa, jotka ilmaisevat jotain äärimmäistä, alkuperäistä tai primitiivistä – ja sillä on myös kelloon ja myrskyyn viittaava merkitys.</p><p>UR on monessa suhteessa hyvä esimerkki Magnus Lindbergin tämänhetkisestä tavasta tehdä musiikkia. Siinä on alkukantaista voimaa (URkraftia!) yhdistyneenä tekotavan ja yksityiskohtien hienostuneisuuteen, leikkiä yksityiskohtien arabeskimäisellä koristelulla ja suurten massojen veistoksellisilla muodoilla. Magnus Lindbergin nykyinen musiikki tuntuu löytäneen tavan koskettaa ja tuoda abstraktissa muodossa kuuluville meille kaikille yhteisiä arkkityyppejä. Ehkä siksi se on jo löytänyt suhteellisen laajan kuulijakunnan.</p><p>© Risto Nieminen, 1987</p><p>(Helsinki Biennale)</p><p>Magnus Lindbergs färskaste verk är UR för fem instrumentalister och live-elektronik. I kompositionsarbetet har han tillämpat och vidareutvecklat det datorprogram som han skrev för Faust. Datorprogrammet för UR är intelligent: det tar hänsyn till tonsättarens egna preferenser och söker idealmedelvärden i vissa situationer. Lindberg säger sig vara förtjust speciellt i dess förmåga att lista och presentera ett betydligt omfångsrikare material än vad som vore möjligt att göra manuellt. Ur det stora materialet kan man likt ett puzzle sammanställa den bästa lösningen för varje given situation. Datorn bistår en att följa givna regler, men mallen innebär också att maskinen bland en stor mängd närmevärden kan välja de ur instrumentalisternas synpunkt mest praktiska lösningarna. Så har datorprogrammering blivit en del av kompositionsprocessen.</p><p>UR är realiserad vid Ircam, centrum för musik- och akustikforskning i Paris, och ingick i ett projekt som hade till uppgift att kartlägga de nya av minidatorer styrda digitalsyntetisatorernas användningsmöjligheter. Programspråket var Le Lisp, modifierat av amerikanen Lee Boynton för tillämpning i bl.a. just UR. Liveelektronikpartiet består av i digitalsyntetisatorn programmerade sekvenser, som ensemblens pianist utlöser från syntetisatorns klaviatur.</p><p>Liksom i Kraft förstärks även i UR de akustiska instrumenten och integreras i hörmiljön över fyra kanaler. På detta sätt sammansmälter de naturliga instrumentljuden med de syntetiska till en enda klangmassa. Det verkar dessutom som om Lindberg i sina instrument sökt efter ljud som till sin typ påminner om de syntetiskt genererade; detta slags växelverkan mellan olika ljudtyper har intresserat honom redan länge.</p><p>© Risto Nieminen, 1987</p><p>(Helsinki Biennale)</p><p>UR kantaesitettiin Ircamin tilausteoksena Pariisin Pompidou-keskuksessa vuonna 1986. Luonteeltaan kamarimusiikillinen teos on sävelletty klarinetille, viululle, sellolle, kontrabassolle, pianolle ja elektroniikalle. Klarinetin, pianon ja kolmen jousen osuudet lomittuvat sooloiksi, duoiksi ja trioiksi. Musiikillinen materiaali etenee asteittaisin muutoksin noudattaen transformaatioperiaatetta. Kraftin tapaan URin tunnusomaisia piirteitä ovat kulmikas rytmiikka ja harmoninen kieli, jossa harmonia ja äänen väri sulautuvat yhdeksi.</p><p>URissa ei ole live-elektroniikkaa tavanomaisessa mielessä. Tietokone on kuin yksi muusikoista: sekvensseri soittaa ennaltamäärättyjä jaksoja, jotka laukaistaan kosketi soittimesta käsin. Akustisten soittimien osuuksia vahvistetaan sähköisesti yhtenäisen ääniavaruuden aikaansaamiseksi.</p><p>UR asettuu Kraftin ja Faustin muodostaman linjan päätepisteeksi. Kraftin äärimmilleen viety koko ja Faustin materiaalinen rikkaus yhtyvät siinä synteesiksi pienemmässä muodossa.</p><p>(kirjoittaja tuntematon)</p><p>UR, que son compositeur appelle «Kraft en version musique de chambre», est à la fois la première pièce de Lindberg réalisée à l'Ircam et la dernière de ses oeuvres de sa période influencée par l'expression primitive. Le projet à l'Ircam faisait partie du symposium «Systèmes personnels et informatique musicale», auquel participaient également des compositeurs tels que Philippe Hurel, Marc-André Dalbavie, Philippe Durville, Thomas Kessler, Michael Waisvisz, qui élaboraient là de nouvelles oeuvres. L'objectif était d'utiliser des micro-ordinateurs plutôt que les grandes machines, alors préférées par la plupart des compositeurs travaillant avec l'informatique musicale. Le Macintosh est utilisé sur deux niveaux : pour créer des structures harmoniques et rythmiques, et pour contrôler les instruments Midi en temps réel qui produisent les séquences ; cellesci, générées par le synthétiseur Yamaha TX-816, sont déclenchées par le pianiste au cours de l'exécution. Cela permettait une interaction flexible entre les musiciens et les ordinateurs. L'environnement informatique de la composition fut mis en oeuvre par Lee Boynton.</p><p>UR, dont le titre de travail était Keystroke, allusion aux déclenchements des séquences préparées par le clavier, est un terme aux multiples implications : ancienne ville sumérienne et mot suédois exprimant quelque chose d'extrême et d'origine, il signifie également tempête et horloge. Après la première à Paris, UR fut interprétée à la Biennale d'Helsinki dans un concert diffusé dans plusieurs pays par l'Union européenne de radiodiffusion (UER), et s'est ensuite imposée parmi les oeuvres les plus jouées de Lindberg.</p><p>© Risto Nieminen, 1993</p><p>© Ircam - Centre Georges-Pompidou, 1993</p><p>(From Magnus Lindberg, Ircam 1993)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus