New suggestion:
Le Sacrifice
by Kimmo Hakola
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Oli vuosi 1986, kun Kimmo Hakola näki venäläisen mestariohjaajan Andrei Tarkovskin viimeiseksi jääneen elokuvan "Uhri". Hän tiesi välittömästi haluavansa joskus kirjoittaa sen innoittaman teoksen. Milloin ja minkälaisen, se jäi vielä auki. Tuli kestämään aina vuoteen 2002 ennen kuin ajatus vihdoin toteutui oratoriossa "Le Sacrifice" (Uhri). Hakola pitää sitä pääteoksenaan ja tähänastisen tuotantonsa synteesinä. </p><p>Alkuimpulssin ja teoksen valmistumisen välisenä kuudentoista vuoden aikana Hakolan musiikilliset ihanteet ehtivät kokea rajun murroksen. 1980-luvun puolivälin aikoihin Hakola eli vahvasti ajan nuorten säveltäjien modernistisessa nosteessa. Sitä huokuu dramaattinen ja väkevän virtuoosinen ensimmäinen jousikvartetto (1986). Hakolan ilmaisu avautui kuitenkin yllättävällä tavalla klarinetille ja sellolle sävelletyssä teoksessa "Capriole" (1991), jossa modernististen tekstuurien keskelle ilmestyy äkkiä laaja katkelma mongolialaista kansanmusiikkia. Myöhemmissä teoksissa tyyliasteikko on edelleen laajentunut. </p><p>Sekä ensimmäinen jousikvartetto että "Capriole" valittiin parhaaksi teokseksi Unescon säveltäjärostrumissa, edellinen nuorten säveltäjien sarjassa 1987, jälkimmäinen yleisessä sarjassa 1993. Hakolan säveltäminen oli kuitenkin etsivässä vaiheessa, eikä uusia teoksia syntynyt moneen vuoteen. Pitkän kypsyttelyajan vaatinut monumentaalinen pianokonsertto (1996) mursi vihdoin luovat padot, ja sen jälkeen teoksia on valmistunut tiiviissä tahdissa: toinen ja kolmas jousikvartetto, klarinettikvintetto, Sinfonietta, klarinettikonsertto, kamarikonsertto, kaksi oopperaa, kantelekonsertto "Riite". </p><p>"Le Sacrifice" (2002) syntyi Pariisissa sijaitsevan Ircam-keskuksen tilauksesta, ja sen sävellystyö tapahtui suurelta osin Ircamin suojissa. Kantaesitys oli Pariisissa joulukuussa 2002, jolloin teos esitettiin hiukan lyhennettynä. Nyt lähes puolitoista tuntia kestävä suurteos esitetään ensimmäisen kerran täysimittaisena, Hakolan osittain korjaamana versiona. Myös tietokonemusiikin osuutta on muokattu Sibelius-Akatemian studiossa 2005. "Le Sacrifice" sai vuonna 2003 ensimmäisen kerran jaetun huomattavan Teosto-palkinnon. </p><p>Hakola on antanut "Le Sacrificelle" alaotsikoksi “oratorio Andrei Tarkovskin mukaan”, mutta mistään perinteisestä oratoriosta ei ole kyse. Teos on sävelletty sopraanolle, sooloviululle, orkesterille ja elektroniikalle. Nauhaosuudelta kuullaan erikoisena yksityiskohtana tietokoneella mallinnettuja menneisyyden suurlaulajia Maria Callasia, Kathleen Ferrieriä, Jussi Björlingiä ja Fjodor Shaljapinia, jotka Hakola halusi laulamaan musiikkiaan. Hakola analysoi tietokoneen avulla heidän äänensä ja loi äänet sitten synteettisesti uudelleen. Teoksessa hyödynnetään myös tilaulottuvuutta, sillä elektroniikan avulla ääntä liikutellaan esitystilassa ja luodaan erilaisia tilavaikutelmia. </p><p>"Le Sacrifice" ei ole mikään Tarkovskin elokuvan suoraan musiikiksi käännetty rinnakkaisversio. Sen sijaan se käsittelee elokuvan teemoja ja tunnelmia itsenäisesti omista lähtökohdistaan, vaikka esimerkiksi ”kävely”, ”sota” ja ”tuli” esiintyvät aiheina molemmissa teoksissa. Hakola ei aluksi tiennyt, kytkeäkö Tarkovskin ja tämän elokuvan nimi teokseen vai ei, mutta lopulta hän päätti tehdä niin. Se oli hänen tapansa olla rehellinen sille alkuperäiselle elämykselle, joka oli teoksen synnyn taustalla, ja samalla tapa osoittaa kunnioitusta suurelle elokuvaohjaajalle. </p><p>"Le Sacrifice" jakaantuu seitsemään osaan. Ensimmäisessä osassa "La promenade" (Kävely) esitellään viulusolisti, jonka osuutta käsitellään myös elektronisesti. Vastapainoksi ensiosan rauhalliselle etenemiselle toinen osa "La guerre" (Sota) on Hakolalle ominaista nykivän motorista ja energisen hakkaavaa musiikkia. Mukana on myös sopraanosolisti, joka laulaa aluksi lyhyen katkelman Rilken tekstiä ja heittäytyy sen jälkeen virtuoosiseksi yltyvään vokaliisiin. Myös menneisyyden virtuaaliset suurlaulajat esittäytyvät. </p><p>Kolmannessa osassa "Dans les demeures de la souffrance" (Kärsimyksen asuinsijoilla) ote on kamarimusiikillisempi. Bartókin mieleen tuova lyömäsoittimien, pianon ja celestan yhtye asettuu Hakolan omaa ranskaksi käännettyä tekstiä laulavan sopraanon rinnalle; tämän tekstin Hakola kirjoitti nähtyään Tarkovskin elokuvan. Pianon oikukkaan pistemäinen kudos luo vastakohdan sopraanon pitkille linjoille. Molemmat solistit ovat mukana neljännessä osassa "Le violon compresseur et la sorcière" (Kompressoriviulu ja noita), ensin viulu virtuoosisine kuvioineen jousiston kanssa, sitten puupuhaltimien kanssa sähäkästi replikoiva sopraano. Osan nimi viittaa Tarkovskin opinnäyte-elokuvaan "Höyryjyrä ja viulu" (Katok i skripka, 1960). </p><p>Viides osa "Le prophète" (Profeetta) hahmottuu aluksi viulun taiturilliseksi kadenssiksi, jonka taustalla kuuluu nauhalta Pushkinin runoa. Musiikki leikkautuu sopraanon rauhallisemmaksi vokaliisiksi ja edelleen osan lopun puhallinjaksoksi. Kuudes osa "Le feu" (Tuli) alkaa matalan rekisterin uumenista, voimaa ja vaaraa uhkuen. Osasta rakentuu raivoisa, iskevä allegro, jota hallitsevat aluksi vasket, sitten piano ja lyömäsoittimet bartókmaisine repliikkeineen, kunnes lopussa koko yhtye hakkaa musiikin pirstaleiksi. </p><p>Laaja päätösosa "Les arches de Saint André" (Pyhän Andrén kaaret) alkaa seesteisissä tunnelmissa: lyömäsoittimet, pianon kuulaat arabeskit ja nauhalta kuuluva virtuaalinen poikakuoro säestävät sopraanon linjakkaita repliikkejä, teksti on Hakolan oma. Sopraanon vaiettua seuraavina elementteinä ovat englannintorven ja trumpetin rauhalliset soolot, viulun virtuoosijakso, orkesterin ja virtuaalisen poikakuoron pysähtynyt sointukoraali ja vihdoin pandiatonisena ”valkoisten koskettimien musiikkina” liikkuva arkaaissävyinen polyfoninen loppujakso, eräänlainen pysyväksi ajattomuudeksi jähmettyvä puhtauden ja pyhittymisen tila. </p><p>© Kimmo Korhonen </p><p>Back in 1986 Kimmo Hakola saw what was to be the last work by the great Russian film director Andrei Tarkovsky, 'The Sacrifice', and knew at once that one day he would write something inspired by it. Time passed, and not until 2002 did he finally put the idea into practice, in an oratorio likewise named 'Le Sacrifice'. Hakola considers it his greatest work to date and the synthesis of all he has ever written. </p><p>During the sixteen years between the initial impulse and the completion of the work, Hakola’s musical ideas underwent a thorough overhaul. In about the mid-1980s, he was still buoyed up by the modernistic trends of his young contemporaries. The dramatic and forceful virtuosic fi rst string quartet (1986) is full evidence of this. Hakola’s idiom did, however, branch out in an unexpected way in 'Capriole' (1991) for clarinet and cello, in which a broad fragment of Mongolian folk music suddenly appears in the middle of the otherwise modernistic textures. And the stylistic scale has grown even wider in subsequent works. Hakola the composer was, still at the questing stage, and no new works were forthcoming for many years. Then at last, after years of maturing, came the monumental piano concerto (1996) that finally unleashed the creative fl ow, and works have since appeared in quick succession: the second and third string quartets, the clarinet quintet, the Sinfonietta, the clarinet concerto, the chamber concerto, two operas, and the kantele concerto 'Riite' (Crust Ice). </p><p>'Le Sacrifice' (2002) was a commission for Ircam in Paris and was for the most part composed there. It was premiered in Paris in December 2002, in a slightly abridged version. The full version, with minor subsequent revisions, lasting almost an hour and a half is now to be heard for the fi rst time. The computer-generated music was also processed at the Sibelius Academy studio in 2005. </p><p>Hakola has subtitled 'Le Sacrifice' “an oratorio after Andrei Tarkovsky”, but no way is it a conventional oratorio. It is scored for soprano, solo violin, orchestra and electronics. One of its specialities is the computer-modelled voices of great singers from the past – Maria Callas, Kathleen Ferrier, Jussi Björling and Fyodor Chaliapin – whom Hakola wanted to hear singing his music. The work also exploits the spatial dimension, since the sound is made to move round the hall, creating various impressions of space. 'Le Sacrifice' is no parallel version of the Tarkovsky fi lm translated directly into music. Instead, it deals with themes and moods from the film on its own terms. </p><p>'Le Sacrifice' falls into seven movements. The first 'La promenade', introduces the solo violin, the sound of which is also processed electronically. In contrast to the peaceful fi rst movement is the second, 'La guerre' (War), which is thrashing, throbbing music in the style characteristic of Hakola. The approach in the third movement, 'Dans les demeures de la souffrance' (In the Abodes of Suffering), is more that of chamber music. Both soloists join in the fourth movement, 'Le violon compresseur et la sorcière' (The Compressor Violin and the Sorcerer) and in the fifth, 'Le Prophète' (The Prophet). The sixth movement, 'Le feu' (Fire), begins in the depths of the bottom register and takes the form of a raging, striking Allegro. Tranquil shades prevail in the closing movement, 'Les arches de Saint André', that ends with a restless passage archaic in tone as pandiatonic “white keys music” evocative of an eternal, timeless purity and sanctity. </p><p>© Kimmo Korhonen / translation: Susan Sinisalo</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
1. La promenade, 2. La guerre, 3. Dans les demeures de la souffrance, 4. Le violon compresseur et la sorcière, 5. Le prophète, 6. Le feu, 7. Les arches de Saint André
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus