Advanced search
New suggestion:
Le Sacrifice
by Kimmo Hakola
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Oli vuosi 1986, kun Kimmo Hakola näki venäläisen mestariohjaajan Andrei Tarkovskin viimeiseksi jääneen elokuvan "Uhri". Hän tiesi välittömästi haluavansa joskus kirjoittaa sen innoittaman teoksen. Milloin ja minkälaisen, se jäi vielä auki. Tuli kestämään aina vuoteen 2002 ennen kuin ajatus vihdoin toteutui oratoriossa "Le Sacrifice" (Uhri). Hakola pitää sitä pääteoksenaan ja tähänastisen tuotantonsa synteesinä. </p><p>Alkuimpulssin ja teoksen valmistumisen välisenä kuudentoista vuoden aikana Hakolan musiikilliset ihanteet ehtivät kokea rajun murroksen. 1980-luvun puolivälin aikoihin Hakola eli vahvasti ajan nuorten säveltäjien modernistisessa nosteessa. Sitä huokuu dramaattinen ja väkevän virtuoosinen ensimmäinen jousikvartetto (1986). Hakolan ilmaisu avautui kuitenkin yllättävällä tavalla klarinetille ja sellolle sävelletyssä teoksessa "Capriole" (1991), jossa modernististen tekstuurien keskelle ilmestyy äkkiä laaja katkelma mongolialaista kansanmusiikkia. Myöhemmissä teoksissa tyyliasteikko on edelleen laajentunut. </p><p>Sekä ensimmäinen jousikvartetto että "Capriole" valittiin parhaaksi teokseksi Unescon säveltäjärostrumissa, edellinen nuorten säveltäjien sarjassa 1987, jälkimmäinen yleisessä sarjassa 1993. Hakolan säveltäminen oli kuitenkin etsivässä vaiheessa, eikä uusia teoksia syntynyt moneen vuoteen. Pitkän kypsyttelyajan vaatinut monumentaalinen pianokonsertto (1996) mursi vihdoin luovat padot, ja sen jälkeen teoksia on valmistunut tiiviissä tahdissa: toinen ja kolmas jousikvartetto, klarinettikvintetto, Sinfonietta, klarinettikonsertto, kamarikonsertto, kaksi oopperaa, kantelekonsertto "Riite". </p><p>"Le Sacrifice" (2002) syntyi Pariisissa sijaitsevan Ircam-keskuksen tilauksesta, ja sen sävellystyö tapahtui suurelta osin Ircamin suojissa. Kantaesitys oli Pariisissa joulukuussa 2002, jolloin teos esitettiin hiukan lyhennettynä. Nyt lähes puolitoista tuntia kestävä suurteos esitetään ensimmäisen kerran täysimittaisena, Hakolan osittain korjaamana versiona. Myös tietokonemusiikin osuutta on muokattu Sibelius-Akatemian studiossa 2005. "Le Sacrifice" sai vuonna 2003 ensimmäisen kerran jaetun huomattavan Teosto-palkinnon. </p><p>Hakola on antanut "Le Sacrificelle" alaotsikoksi “oratorio Andrei Tarkovskin mukaan”, mutta mistään perinteisestä oratoriosta ei ole kyse. Teos on sävelletty sopraanolle, sooloviululle, orkesterille ja elektroniikalle. Nauhaosuudelta kuullaan erikoisena yksityiskohtana tietokoneella mallinnettuja menneisyyden suurlaulajia Maria Callasia, Kathleen Ferrieriä, Jussi Björlingiä ja Fjodor Shaljapinia, jotka Hakola halusi laulamaan musiikkiaan. Hakola analysoi tietokoneen avulla heidän äänensä ja loi äänet sitten synteettisesti uudelleen. Teoksessa hyödynnetään myös tilaulottuvuutta, sillä elektroniikan avulla ääntä liikutellaan esitystilassa ja luodaan erilaisia tilavaikutelmia. </p><p>"Le Sacrifice" ei ole mikään Tarkovskin elokuvan suoraan musiikiksi käännetty rinnakkaisversio. Sen sijaan se käsittelee elokuvan teemoja ja tunnelmia itsenäisesti omista lähtökohdistaan, vaikka esimerkiksi ”kävely”, ”sota” ja ”tuli” esiintyvät aiheina molemmissa teoksissa. Hakola ei aluksi tiennyt, kytkeäkö Tarkovskin ja tämän elokuvan nimi teokseen vai ei, mutta lopulta hän päätti tehdä niin. Se oli hänen tapansa olla rehellinen sille alkuperäiselle elämykselle, joka oli teoksen synnyn taustalla, ja samalla tapa osoittaa kunnioitusta suurelle elokuvaohjaajalle. </p><p>"Le Sacrifice" jakaantuu seitsemään osaan. Ensimmäisessä osassa "La promenade" (Kävely) esitellään viulusolisti, jonka osuutta käsitellään myös elektronisesti. Vastapainoksi ensiosan rauhalliselle etenemiselle toinen osa "La guerre" (Sota) on Hakolalle ominaista nykivän motorista ja energisen hakkaavaa musiikkia. Mukana on myös sopraanosolisti, joka laulaa aluksi lyhyen katkelman Rilken tekstiä ja heittäytyy sen jälkeen virtuoosiseksi yltyvään vokaliisiin. Myös menneisyyden virtuaaliset suurlaulajat esittäytyvät. </p><p>Kolmannessa osassa "Dans les demeures de la souffrance" (Kärsimyksen asuinsijoilla) ote on kamarimusiikillisempi. Bartókin mieleen tuova lyömäsoittimien, pianon ja celestan yhtye asettuu Hakolan omaa ranskaksi käännettyä tekstiä laulavan sopraanon rinnalle; tämän tekstin Hakola kirjoitti nähtyään Tarkovskin elokuvan. Pianon oikukkaan pistemäinen kudos luo vastakohdan sopraanon pitkille linjoille. Molemmat solistit ovat mukana neljännessä osassa "Le violon compresseur et la sorcière" (Kompressoriviulu ja noita), ensin viulu virtuoosisine kuvioineen jousiston kanssa, sitten puupuhaltimien kanssa sähäkästi replikoiva sopraano. Osan nimi viittaa Tarkovskin opinnäyte-elokuvaan "Höyryjyrä ja viulu" (Katok i skripka, 1960). </p><p>Viides osa "Le prophète" (Profeetta) hahmottuu aluksi viulun taiturilliseksi kadenssiksi, jonka taustalla kuuluu nauhalta Pushkinin runoa. Musiikki leikkautuu sopraanon rauhallisemmaksi vokaliisiksi ja edelleen osan lopun puhallinjaksoksi. Kuudes osa "Le feu" (Tuli) alkaa matalan rekisterin uumenista, voimaa ja vaaraa uhkuen. Osasta rakentuu raivoisa, iskevä allegro, jota hallitsevat aluksi vasket, sitten piano ja lyömäsoittimet bartókmaisine repliikkeineen, kunnes lopussa koko yhtye hakkaa musiikin pirstaleiksi. </p><p>Laaja päätösosa "Les arches de Saint André" (Pyhän Andrén kaaret) alkaa seesteisissä tunnelmissa: lyömäsoittimet, pianon kuulaat arabeskit ja nauhalta kuuluva virtuaalinen poikakuoro säestävät sopraanon linjakkaita repliikkejä, teksti on Hakolan oma. Sopraanon vaiettua seuraavina elementteinä ovat englannintorven ja trumpetin rauhalliset soolot, viulun virtuoosijakso, orkesterin ja virtuaalisen poikakuoron pysähtynyt sointukoraali ja vihdoin pandiatonisena ”valkoisten koskettimien musiikkina” liikkuva arkaaissävyinen polyfoninen loppujakso, eräänlainen pysyväksi ajattomuudeksi jähmettyvä puhtauden ja pyhittymisen tila. </p><p>© Kimmo Korhonen </p><p>Back in 1986 Kimmo Hakola saw what was to be the last work by the great Russian film director Andrei Tarkovsky, 'The Sacrifice', and knew at once that one day he would write something inspired by it. Time passed, and not until 2002 did he finally put the idea into practice, in an oratorio likewise named 'Le Sacrifice'. Hakola considers it his greatest work to date and the synthesis of all he has ever written. </p><p>During the sixteen years between the initial impulse and the completion of the work, Hakola’s musical ideas underwent a thorough overhaul. In about the mid-1980s, he was still buoyed up by the modernistic trends of his young contemporaries. The dramatic and forceful virtuosic fi rst string quartet (1986) is full evidence of this. Hakola’s idiom did, however, branch out in an unexpected way in 'Capriole' (1991) for clarinet and cello, in which a broad fragment of Mongolian folk music suddenly appears in the middle of the otherwise modernistic textures. And the stylistic scale has grown even wider in subsequent works. Hakola the composer was, still at the questing stage, and no new works were forthcoming for many years. Then at last, after years of maturing, came the monumental piano concerto (1996) that finally unleashed the creative fl ow, and works have since appeared in quick succession: the second and third string quartets, the clarinet quintet, the Sinfonietta, the clarinet concerto, the chamber concerto, two operas, and the kantele concerto 'Riite' (Crust Ice). </p><p>'Le Sacrifice' (2002) was a commission for Ircam in Paris and was for the most part composed there. It was premiered in Paris in December 2002, in a slightly abridged version. The full version, with minor subsequent revisions, lasting almost an hour and a half is now to be heard for the fi rst time. The computer-generated music was also processed at the Sibelius Academy studio in 2005. </p><p>Hakola has subtitled 'Le Sacrifice' “an oratorio after Andrei Tarkovsky”, but no way is it a conventional oratorio. It is scored for soprano, solo violin, orchestra and electronics. One of its specialities is the computer-modelled voices of great singers from the past – Maria Callas, Kathleen Ferrier, Jussi Björling and Fyodor Chaliapin – whom Hakola wanted to hear singing his music. The work also exploits the spatial dimension, since the sound is made to move round the hall, creating various impressions of space. 'Le Sacrifice' is no parallel version of the Tarkovsky fi lm translated directly into music. Instead, it deals with themes and moods from the film on its own terms. </p><p>'Le Sacrifice' falls into seven movements. The first 'La promenade', introduces the solo violin, the sound of which is also processed electronically. In contrast to the peaceful fi rst movement is the second, 'La guerre' (War), which is thrashing, throbbing music in the style characteristic of Hakola. The approach in the third movement, 'Dans les demeures de la souffrance' (In the Abodes of Suffering), is more that of chamber music. Both soloists join in the fourth movement, 'Le violon compresseur et la sorcière' (The Compressor Violin and the Sorcerer) and in the fifth, 'Le Prophète' (The Prophet). The sixth movement, 'Le feu' (Fire), begins in the depths of the bottom register and takes the form of a raging, striking Allegro. Tranquil shades prevail in the closing movement, 'Les arches de Saint André', that ends with a restless passage archaic in tone as pandiatonic “white keys music” evocative of an eternal, timeless purity and sanctity. </p><p>© Kimmo Korhonen / translation: Susan Sinisalo</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
1. La promenade, 2. La guerre, 3. Dans les demeures de la souffrance, 4. Le violon compresseur et la sorcière, 5. Le prophète, 6. Le feu, 7. Les arches de Saint André
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy