Advanced search
New suggestion:
Concerto for Violin and Orchestra
by Einojuhani Rautavaara
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Milan Kundera compared symphonic music to a journey through a world which has no boundaries. And so it is with the solo violin in this work, which seems to be on a journey where it continually encounters new vistas and situations. At the very opening, the violin’s long cantilena arc occupies an ever-widening gamut of intervals, as if winging through higher spheres. It transforms into an energetic antiphony with the horn and then culminates in a heavy fluctuating passage in the orchestra. A new, more virtuosic section starts in which the violin’s double-stopping motion, accompanied by figurations in the flute, heads continually upwards only to descend in cascades of failing arpeggios. The orchestra’s weighty cantilena which follows ends with a jerky cadenza from the solo violin, to which various instruments add their comments in conversational fashion. The last section of the movement again starts with a slow melody, into which the orchestra joins with variations of its own. The solo sets off on a series of fast excursions, seemingly forming an endless line like the horizon (in fact the instruction to the player is ‘create a horizon’). Eventually the movement comes to a close in a quiet reminiscence of the opening motive, a retrospective glance at what has gone before.</p><p>If one thinks of the concerto’s first movement as the opening and slow movements in the classical sense collapsed into a single movement, the second movement for its own part can be regarded as a synthesis of scherzo and finale. It gets off to a romping start with some energetic, rhythmically ever-changing music in which punctuations from the orchestra seem to whip more and more speed into the solo line. This action gives way to a quiet passage in which the oboe leads us into a moonlit landscape. The solo violin joins in, bringing its own increasingly independent character to the melodic line developing it eventually into a solo cadenza. Here the composer has left the end of the cadenza for the soloist to invent in traditional classical fashion. When the orchestra re-enters, the solo violin strives for the great heights we associate with Romanticism, but then condenses its motion into a final stretto in which the the player’s command of the bow is put to the test in continuous forte repetitions, played détaché at breakneck speed. Precisely these last pages of the concerto, containing the furious stretto finale, were written in New York’s Manhattan. Returning after two decades of absence to the city in which I studied as a young man was a moving experience for me. As I looked from my workroom window at the sky-scrapers of Downtown Manhattan, with their thousands of lights switching on an off in the windows around the clock, and listened to the endlessly changing murmur of traffic on 5th Avenue, I realised that the violin part should live its final moments passionately and restlessly, untiringly penetrating the orchestral texture right up to the very last bars of the piece.</p><p>© Einojuhani Rautavaara</p><p>(translated by © Andrew Bentley)</p><p>Milan Kundera on verrannut sinfonista musiikkia matkaan läpi rajattoman maailman. Niinpä viulukonserton sooloviulu tuntuu olevan matkalla, jossa se kohtaa yhä uusia maisemia ja tilanteita. Aivan alussa sen pitkälinjoinen cantilena liikkuu vähitellen yhä laajenevin intervallikaarroksin kuin korkealla ilmassa kaarrellen. Se muuttuu energiseksi vuorolauluksi käyrätorven kanssa, kunnes musiikki kulminoituu orkesterin raskaaseen aaltoiluun. Alkaa uusi, ’konsertoiva’ jakso, jossa viulun kaksiääninen, huilun kuvioiden ympäröimä liike suuntautuu yhä ylöspäin laskeutuakseen taas putoilevina murtosointuketjuina. Orkesterin raskaasti liikkuva laulu keskeytyy sooloviulun oikukkaaseen kadenssiin, johon kuitenkin nivoutuu eri soittimien repliikkejä kuin keskustelussa. Loppujakso aikaa taas hitaalla melodialla, johon orkesteri yhtyy omilla variaatioillaan. Viulusoolo lähtee nyt nopeaan aaltoliikkeeseen, se tuntuu muodostavan loputonta taivaanrannan viivaa (esitysohjeena on ‘create a horizon’), ja osa sulkeutuu hiljaiseen muistumaan avausmotiivista, kuin taakse katsoen.</p><p>Jos konserton ensimmäinen osa voidaan nähdä klassisen pääosan ja hitaan osan yhdistelmänä, niin on jälkiosa scherzon ja finaalin synteesi. Vauhdikas avaus on rytmisesti koko ajan vaihtuvaa, energistä musiikkia, jossa orkesterin iskut tuntuvat ajavan sooloa kiihkeästi eteenpäin. Liike laukeaa rauhalliseen taitteeseen, jossa oboe johdattaa kuutamoiseen maisemaan ja kun viulu yhtyy mukaan, vie se melodiaa yhä itsenäisemmin, lopulta soolokadenssiksi. Siinä säveltäjä on jättänyt kadenssin loppuosan kunkin solistin itse sävellettäväksi, vanhaklassilliseen tapaan. Orkesterin tultua taas mukaan kohoaa viulu romanttisiin korkeuksiin, tihentää sitten liikkeensä loppustrettoon, missä solistilta vaaditaan jousikäden varmaa hallintaa jatkuvissa forterepetitioissa, nopeana détachéna. Juuri nämä konserton viimeiset sivut, finaalin hurja stretto syntyi New Yorkissa, Manhattanilla. Paluu nuoruuteni opiskelukaupunkiin kahden vuosikymmenen jälkeen oli minulle syvä elämys, ja kun katsoin studioni ikkunasta Downtownin piivenpiirtäjiä, joiden tuhansissa ikkunoissa valot syttyivät ja sammuivat lakkaamatta läpi yön ja päivän, kun kuulin 5th Avenuen alati vaihtuvan, loputtoman äänivirran tiesin, että viulusoolon piti elää kiihkeästi viimeiset hetkensä; se porautuisi hellittämättä läpi orkesteritekstuurin loppuun saakka.</p><p>© Einojuhani Rautavaara</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
I Tranquillo, II Energico
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Publisher: Yhteiskustannus
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Publisher: Suomen kanttoriurkuriliitto
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Canto
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: (?) 1933
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy