New suggestion:
Concerto for Violin and Orchestra
by Einojuhani Rautavaara
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Milan Kundera compared symphonic music to a journey through a world which has no boundaries. And so it is with the solo violin in this work, which seems to be on a journey where it continually encounters new vistas and situations. At the very opening, the violin’s long cantilena arc occupies an ever-widening gamut of intervals, as if winging through higher spheres. It transforms into an energetic antiphony with the horn and then culminates in a heavy fluctuating passage in the orchestra. A new, more virtuosic section starts in which the violin’s double-stopping motion, accompanied by figurations in the flute, heads continually upwards only to descend in cascades of failing arpeggios. The orchestra’s weighty cantilena which follows ends with a jerky cadenza from the solo violin, to which various instruments add their comments in conversational fashion. The last section of the movement again starts with a slow melody, into which the orchestra joins with variations of its own. The solo sets off on a series of fast excursions, seemingly forming an endless line like the horizon (in fact the instruction to the player is ‘create a horizon’). Eventually the movement comes to a close in a quiet reminiscence of the opening motive, a retrospective glance at what has gone before.</p><p>If one thinks of the concerto’s first movement as the opening and slow movements in the classical sense collapsed into a single movement, the second movement for its own part can be regarded as a synthesis of scherzo and finale. It gets off to a romping start with some energetic, rhythmically ever-changing music in which punctuations from the orchestra seem to whip more and more speed into the solo line. This action gives way to a quiet passage in which the oboe leads us into a moonlit landscape. The solo violin joins in, bringing its own increasingly independent character to the melodic line developing it eventually into a solo cadenza. Here the composer has left the end of the cadenza for the soloist to invent in traditional classical fashion. When the orchestra re-enters, the solo violin strives for the great heights we associate with Romanticism, but then condenses its motion into a final stretto in which the the player’s command of the bow is put to the test in continuous forte repetitions, played détaché at breakneck speed. Precisely these last pages of the concerto, containing the furious stretto finale, were written in New York’s Manhattan. Returning after two decades of absence to the city in which I studied as a young man was a moving experience for me. As I looked from my workroom window at the sky-scrapers of Downtown Manhattan, with their thousands of lights switching on an off in the windows around the clock, and listened to the endlessly changing murmur of traffic on 5th Avenue, I realised that the violin part should live its final moments passionately and restlessly, untiringly penetrating the orchestral texture right up to the very last bars of the piece.</p><p>© Einojuhani Rautavaara</p><p>(translated by © Andrew Bentley)</p><p>Milan Kundera on verrannut sinfonista musiikkia matkaan läpi rajattoman maailman. Niinpä viulukonserton sooloviulu tuntuu olevan matkalla, jossa se kohtaa yhä uusia maisemia ja tilanteita. Aivan alussa sen pitkälinjoinen cantilena liikkuu vähitellen yhä laajenevin intervallikaarroksin kuin korkealla ilmassa kaarrellen. Se muuttuu energiseksi vuorolauluksi käyrätorven kanssa, kunnes musiikki kulminoituu orkesterin raskaaseen aaltoiluun. Alkaa uusi, ’konsertoiva’ jakso, jossa viulun kaksiääninen, huilun kuvioiden ympäröimä liike suuntautuu yhä ylöspäin laskeutuakseen taas putoilevina murtosointuketjuina. Orkesterin raskaasti liikkuva laulu keskeytyy sooloviulun oikukkaaseen kadenssiin, johon kuitenkin nivoutuu eri soittimien repliikkejä kuin keskustelussa. Loppujakso aikaa taas hitaalla melodialla, johon orkesteri yhtyy omilla variaatioillaan. Viulusoolo lähtee nyt nopeaan aaltoliikkeeseen, se tuntuu muodostavan loputonta taivaanrannan viivaa (esitysohjeena on ‘create a horizon’), ja osa sulkeutuu hiljaiseen muistumaan avausmotiivista, kuin taakse katsoen.</p><p>Jos konserton ensimmäinen osa voidaan nähdä klassisen pääosan ja hitaan osan yhdistelmänä, niin on jälkiosa scherzon ja finaalin synteesi. Vauhdikas avaus on rytmisesti koko ajan vaihtuvaa, energistä musiikkia, jossa orkesterin iskut tuntuvat ajavan sooloa kiihkeästi eteenpäin. Liike laukeaa rauhalliseen taitteeseen, jossa oboe johdattaa kuutamoiseen maisemaan ja kun viulu yhtyy mukaan, vie se melodiaa yhä itsenäisemmin, lopulta soolokadenssiksi. Siinä säveltäjä on jättänyt kadenssin loppuosan kunkin solistin itse sävellettäväksi, vanhaklassilliseen tapaan. Orkesterin tultua taas mukaan kohoaa viulu romanttisiin korkeuksiin, tihentää sitten liikkeensä loppustrettoon, missä solistilta vaaditaan jousikäden varmaa hallintaa jatkuvissa forterepetitioissa, nopeana détachéna. Juuri nämä konserton viimeiset sivut, finaalin hurja stretto syntyi New Yorkissa, Manhattanilla. Paluu nuoruuteni opiskelukaupunkiin kahden vuosikymmenen jälkeen oli minulle syvä elämys, ja kun katsoin studioni ikkunasta Downtownin piivenpiirtäjiä, joiden tuhansissa ikkunoissa valot syttyivät ja sammuivat lakkaamatta läpi yön ja päivän, kun kuulin 5th Avenuen alati vaihtuvan, loputtoman äänivirran tiesin, että viulusoolon piti elää kiihkeästi viimeiset hetkensä; se porautuisi hellittämättä läpi orkesteritekstuurin loppuun saakka.</p><p>© Einojuhani Rautavaara</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
I Tranquillo, II Energico
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus