Score
18 pages
Special size
Sinfoniaorkesterin puhaltimille ja yhdelle lyömäsoittajalle kirjoitettu Until the Deadline valmistui vuoden 1992 Tampere Biennaleen festivaalin tilauksesta. Teoksen otsikko kertoo säveltäjän aikatauluvaikeuksista – luovaa työtä on aika ajoin vaikeaa sovittaa ulkomaailman vaatimuksiin. Pahaa enteilevästä nimestään huolimatta teos valmistui toki ajoissa.
Tyylillisesti kuusiminuuttinen Until the Deadline on säveltäjän ensimmäinen ”ulinateos” (vrt. Ululation, 1994). Staattisuus on siinäkin vain näennäistä: muissa parametreissä kuin melodioissa tai intervallisuhteissa tapahtuu paljon, mikä on muodostunut Koskisen tavaramerkiksi 1990-luvulla. Yksittäiset sävelet tosin saattavat pysyä paikallaan pitkäänkin. Instrumenttien eriaikaiset crescendot ja diminuendot luovat kenttämäistä tekstuuria.
Teoksen lyömäsoitinosuuteen Koskinen valitsi metallisia instrumentteja, koska ne muodostavat vaskipuhaltimien ”metallisten” äänten kanssa yhtenäistä sointipintaa. Päämääränä on värittää sointia ääneltään kuivilla ja yläsävelettömillä, väkivaltaisilla iskuilla.
© Osmo Tapio Räihälä, 11/1998
3333 0 433 00002 1 [3fl+3pic]
Works for Orchestra or Large Ensemble
Tampere Philharmonic Orchestra, cond. Atso Almila, Tampere Biennale, February 28, 1992
Commissioned by the Tampere Biennale
MF12546
18 pages
Special size
55 pages
Special size
18 pages
Digital (PDF)
55 pages
Digital (PDF)