TRANSE-CHORAL

by Pehr Henrik Nordgren

for 15 strings

Empty sheet

Pehr Henrik Nordgren

TRANSE-CHORAL

Fennica Gehrman

Description

TRANSE-CHORAL syntyin suurimmalta osaltaan viime syksynä [1985] Pariisissa. Se valmistui joulukuussa ja kantaesitettiin Kokkolassa 5.1.1986. Teos on omistettu Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterille, jonka tilaama se on.

Teokseni muodostuu kahdesta laajasta osasta, joita erottaa hiljaisuus. Toivon, että kuulija hiljaisuutta kuuntelemalla virittäytyisi toiseen osaan.

Sana transe merkitsee ranskan kielessä sekä hurmiota että horrosta, unitilaa että tuskaa, pelkoa ja hätää. Toisen osan viitteelliset koraaliaiheet, joilla ei ole yhteyttä mihinkään tiettyyn kirkolliseen musiikkiin, kehittyvät tuskaiseen ja ahdistavaan suuntaan, kunnes teoksen lopussa saavutetaan transsinomainen tila, con tenerezza.

© Pehr Henrik Nordgren, 1986

TRANSE-CHORAL for 15 strings (5-4-3-2-1) dates from the autumn of 1985 and was written for the most part in Paris. The work is divided into two movements, played without a pause as such, although the four-bar general pause that closes the opening movement does provide a moment of quiet. In the first movement the static chords from the 2nd violins generate a sort of sound horizon, against which the other string parts are contrasted. The second movement is initially dominated by distinctive unisono runs; later the strings disintegrate into cluster-like thick fields of sound. The movement peaks with an F# major chord that opens up a kind of brighter, clarified state, on which note the work also ends.

© Kimmo Korhonen, 1990

(from Ondine ODE 737-2, 1990)

(Translated by © William Moore)

15 jouselle (5-4-3-2-1) kirjoitettu TRANSE-CHORAL on sävelletty pääosin Pariisissa syksyllä 1985. Teos jakaantuu kahteen osaan, jotka soitetaan tauotta yhteen mutta joiden väliin ensimmäisen osan päättävä nelitahtinen kenraalitauko kuitenkin luo hiljaisen hetken. Osan puolivälissä II viulut vaihtavat toisiin soittimiin, jotka ovat viritetty "väärin", skordaturaan, mistä syntyy erikoislaatuinen sointiväri. Ensimmäisessä osassa II viulujen staattiset soinnut muodostavat eräänlaisen äänihorisontin, jota vasten muiden jousten osuudet kontrastoituvat. Jälkimmäistä osaa hallitsevat aluksi erikoislaatuiset unisonokulut; myöhemmin jousisto hajoaa klustermaisen paksuiksi sointikentiksi. Osan lakipisteessä saavutetaan Fis-duurisoinnun myötä eräänlainen kirkastumisen tila, johon teos samalla päättyy.

© Kimmo Korhonen, 1990

(äänitteeltä Ondine ODE 737-2, 1990)


Instrumentation

9vln, 3vla, 2vlc, db


Category

Works for Orchestra or Large Ensemble


Opus no.

op. 67


Premiere Fp: Ostrobothnian Chamber Orchestra, cond. Juha Kangas, Kokkola, January 5, 1986
Commisioned by / dedications Commissioned by the Ostrobothnian Chamber Orchestra
PDF for promotional use

 Download


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.