Sonata for bassoon and piano

by Paavo Heininen

Empty sheet

Paavo Heininen

Sonata for bassoon and piano

Fennica Gehrman

Description

A long time ago, I wrote a sonata-length piece for bassoon – a competition piece named Gymel for tape and live bassoon. Bass clarinettists have also performed it. Gymel is a study in the diversity, agility and fantastic character of the bassoon. A Bassoon Sonata should be different in character, perhaps serious and classical, somewhat solemn?

Of course, the character of each of these sonatas is informed by the force fields created by classic solos and melodies in orchestral repertoire. The Cor Anglais Sonata will necessarily distance itself from The Swan of Tuonela and the melancholy of Tristan. But the Contrabassoon Sonata is a homage to the extreme situations that the deep sound of the instrument creates, for instance at the opening of Hartmann’s Sixth Symphony – never mind Ravel’s Concerto. I remember from the time of my opera Silkkirumpu [The Damask Drum] just how much a single contrabassoon note could achieve.

There is a certain encyclopaedic nature to this idea of a cycle of sonatas. A similar idea in miniature form emerged in the work Metamorphoses, which consists of two-minute solos for all wind instruments. Even the saxophone is included twice, as soprano and baritone. And brass, of course – after all, the sonata cycle made its first public appearance with the premiere of four sonatas for piano and brass instrument in Lieksa a decade ago.

– Paavo Heininen

Read More

Fagotille oli kirjoittanut kauan sitten kilpailukappaleeksi sonaatinmittaisen teoksen Gymel nauhalle ja live-soittajalle. Sitä ovat bassoklarinetistitkin soittaneet. Gymel on fagotin monipuolisuuden, ketteryyden ja fantastisuuden tutkielma. Fagottisonaatti on karakteriltaan toisenlainen, vakavan oloinen, klassinenko? - hieman juhlava.

Kaikkien sonaattien karakteri on tietysti syntynyt siinä voimakentässä, jonka ylläpitävät klassiset soolot ja repliikit orkesterikirjallisuudessa. Englannintorvisonaatti etääntyy Tuonelan joutsenen ja sairaan Tristanin melankoliasta. Mutta kontrafagottisonaatti on kunnianteko niille ekstreemitilanteille, joita syvä sointi luo esim. Hartmannin kuudennen sinfonian alussa - Ravelin konsertosta puhumattakaan. Silkkirummun ajoilta muistan, miten paljon yksikin kontrafagotin sävel sai aikaan.

Sonaattisarjan ideassa on tietty ensyklopedisyyttä. Samanmuotoinen idea miniatyyreinä syntyi teoksessa Metamorfooseja, jotka ovat kahden minuutin sooloja kaikille puhaltimille. Saksofoneista mukana tällä kertaa sopraano ja baritonikin. Ja tietysti vasket - sonaattisarjan julkisuuteen tulohan alkoi vuosikymmen sitten Lieksassa neljän piano-vaski-sonaatin esityksillä.

– Paavo Heininen

Close

Instrumentation

bsn, pno


Category

Chamber Works


Opus no.

op. 122


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.