Poseidon
by Erik Bergman
Erik Bergman
Poseidon
Description
Poseidon was commissioned by the Washington National Symphony Orchestra. Bergman claimed that to him, Poseidon means both the ancient god of the sea and “a symbol of the source of primitive strength and creativity”. His sea visions tend towards moods delicately painted in translucent orchestration but often with a sense of mystery about them. The striking feature of the first of the two movements is the Sibelian wind solos and ponderous overtones. In the first half of the second movement the waves of sound swell into mighty breakers before growing calmer again in a closing section of brittle mood.
© Kimmo Korhonen, November 1998
(translated by © Susan Sinisalo, February 1999)
Poseidon on syntynyt Washingtonin National Symphony Orchestran tilauksesta. Bergman on todennut, että Poseidon merkitsee hänelle sekä antiikin merenjumalaa että ”alkuvoiman ja luovuuden lähteen symbolia”. Bergmanin merinäyt painottuvat herkästi aistittuihin, läpikuultavalla orkestraatiolla maalattuihin, mutta usein myös salaperäisyyttä huokuviin tunnelmiin. Kaksiosaisen teoksen ensiosassa kiinnittävät huomiota muutamat sibeliaaniset puhallinsoolot ja mietiskelevät ulottuvuudet. Toisen osan alkupuolella musiikin sointiaallot nousevat väkeviksi tyrskyiksi, mutta tasaantuvat sitten haurastunnelmaiseksi loppujaksoksi.
© Kimmo Korhonen, November 1998
Instrumentation
2222 3431 14 1, str
Category
Works for Orchestra or Large Ensemble
Opus no.
op.122
Premiere
National Symphony Orchestra of Washington D.C., cond. Mstislav Rostropovich, Washington D.C., March 3, 1994
Commisioned by / dedications
Commissioned by the National Symphony Orchestra of Washington D.C.