Piano Quintet (59./1993)

by Mikko Heiniö

Pianokvintetto, Liisa peilimaassa

Through the Looking-Glass

Empty sheet

Mikko Heiniö

Piano Quintet (59./1993)

Fennica Gehrman

Description

In the Piano Quintet, commissioned by Kuhmo Chamber Music Festival, the music proceeds as an interchange of two tempi and two basic characters: in the slower sections the harmonies develop systematically from 2 note groups towards the 6 note groups which dominate the faster sections. The musicians also recitate texts partly written in their parts, partly given to 2-3 extra voices, which can be either shared among the musicians themselves or given to outside performers and amplified. As text are used the following, slightly adapted fragments from Through the Looking Glass by Lewis Carrol (1872):

[Tweedledum to Alice:] “I know what you’re thinking about, but it isn’t so, nohow.”

[Tweedledee to Alice:] “Contrarywise, if it was so, it might be; and if it were so, it would be: but as it isn’t, it ain’t. That’s logic.”

[Alice:] “I was thinking, which is best way out of this wood: it’s getting so dark. Would you tell me, please?”

[Tweedledom:] “The King is dreaming now, and what do you think he’s dreaming about?”

[Alice:] “Nobody can guess that.”

[Tweedledee:] “Why, about you! And if he left off dreaming about you, where do you suppose youd be?”

[Alice:] “Where I am now, of course.”

[Tweedledee:] “Not you! You’d be nowhere. Why, you’re only a sort of thing in his dream!”

© Mikko Heiniö, 1994

Kuhmon kamarimusiikkifestivaalien tilaama pianokvintetto etenee kahden perustempon ja -karakterin vuorotteluna: hitaammissa taitteissa harmoniat kehittyvät systemaattisesti kaksisävelisistä soinnuista kohti niitä kuusisävelisiä, jotka hallitsevat nopeita osia. Muusikot myös resitoivat tekstejä. Näistä osa on kirjoitettu heidän stemmoihinsa, osa taas annettu 2-3 erilliselle puheäänelle, jotka muusikot voivat jakaa keskenään tai antaa ulkopuolisille esittäjille jolloin ne voidaan myös vahvistaa. Teksteinä ovat seuraavat, hieman mukaellut katkelmat Lewis Carrollin teoksesta Liisan seikkailut peilimaailmassa (1872):

[Tittlitom Liisalle:] ”Minä tiedän mitä sinä mietit, mutta ei se niin ole, ei vainkaan.”

[Tittelityy Liisalle:] ”Päinvastoin. Jos se oli niin, saattoi ollakin; ja jos se olisi niin, voisi olla niin. Mutta kun ei ole, niin ei ole. Tällaista on logiikka.”

[Liisa:] ”Mietin, miten parhaiten pääsisi ulos tästä metsästä; alkaa nimittäin tulla pimeä. Olkaa kilttejä ja kertokaa se minulle.”

[Tittelitom:] ”Kuningas näkee unta nyt. Mistä luulet hänen uneksivan?”

[Liisa:] ”Eihän sitä kukaan voi arvata.”

[Tittelityy:] ”Miksipä ei – hän näkee unta sinusta! Vaan entä jos hän lakkaisi uneksimasta sinusta, missä otaksuisit silloin olevasi?”

[Liisa:] ”Tietysti tässä missä nytkin.”

[Tittelityy:] ”Et suinkaan! Sinua ei olisi missään. Sinähän olet vain jokin kummajainen hänen unissaan.”

(suom. Mikko Heiniö)

© Mikko Heiniö, 1994


Instrumentation

2vln, vla, vlc, pno [Recitative voices 1-3 performed by the musicians or 2-3 extra speakers]


Category

Chamber Works


Language

En


Opus no.

59./1993


Lyricist

Carroll Lewis (san.)


Premiere

New Helsinki Quartet (Jan Söderblom, I violin, Petri Aarnio, II violin, Ilari Angervo, viola, Jan-Erik Gustafsson, cello), Heini Kärkkäinen, piano, Kuhmo Chamber Music Festival, Kuhmo, July 20, 1994.


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Kuhmo Chamber Music Festival.


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.