Nonno

by Mikko Heiniö

Konsertto pianolle ja big bandille nro 9

for amplified piano and big band, Piano Concerto No. 9

Empty sheet

Mikko Heiniö

Nonno

Fennica Gehrman

Description

Omat varhaiset muistot tunkevat mieleen siinä vaiheessa, kun miehestä tulee isoisä, Nonno. Koulupoikana soitin pianon ohella sähkökitaraa, mutta sen jälkeen suhteeni rytmimusiikkiin katkesi — tai sanokaamme, että siitä jäi jäljelle etäinen mielenkiinto ja ihailu jazzia kohtaan.

Joistakin klassisille kokoonpanoille kirjoittamistani teoksista (pianotrio, Hermes, Treno della notte) löytyy vahvoja viitteitä jazziin. Kun sitten UMO:n tilaus tarjosi mahdollisuuden säveltää bigbändille, päätin kuitenkin, että juuri siinä teoksessa kiertäisin jazzin kaukaa. Toisin kävi. Bigbändille ominainen soundi vei mennessään, ja mieleeni nousivat myös kouluaikojeni bluesrytmit. Improvisaatiotakin teoksessa on, joskin vähemmän ja tarkemmin ohjattuna kuin yleensä jazzissa.

Nonno tulee yhdeksänneksi teokseksi pianokonserttojeni sarjaan, jonka jäsenistä useimmat on kirjoitettu poikkeuksellisille kokoonpanoille. Konserton ensimmäinen osa, "Sequenza", kasvaa — pianon avauksen jälkeen — systemaattisesti yhdeksi laajaksi kaarrokseksi. Toinen osa, "Ninna nanna", käynnistyy nimensä mukaisesti pehmeänä kehtolauluna, mutta äityy ennen pitkää bluesiksi. Kolmannen osan otsikko "Cavalcata" tarkoittaa kavalkadia, kirjavien joukkojen ohimarssia, mutta myös ratsastusta (mistä syystä siellä vilahtaa muuan "Cavalcata delle Valchirie"...)

Mikko Heiniö 2011

Early childhood memories impose themselves on a man when he becomes a grandfather, nonno. When I was at school, I played the electric guitar in addition to the piano, but my relationship with rhythm music went no further than that – apart from leaving me with a distant fascination with and admiration for jazz.

There is a strong flavour of jazz in some of my works written for classical ensembles (the Piano Trio, Hermes, Treno della notte); but when a commission from UMO Jazz Orchestra gave me the opportunity to actually write something for big band, I decided to steer well clear of jazz. I should have known better. The characteristic sound of the big band took over and steered the music, and the blues rhythms that I had toyed with back in school resurfaced. There is some improvisation in the piece too, although less of it and more closely controlled than usually in jazz music.

Nonno is the ninth in my series of piano concertos, most of which are written for quite unusual ensembles. The first movement, ‘Sequenza’, is introduced by the piano and then systematically grows into a single, soaring arc. The second movement, ‘Ninna nanna’, begins as a lullaby true to its title but soon morphs into blues. The title of the third movement ‘Cavalcata’, refers to a diverse and colourful procession but can also simply mean a horseback ride (which is why a certain ‘Cavalcata delle Valchirie’ makes a cameo appearance...).

Mikko Heiniö 2011

Translation: Jaakko Mäntyjärvi


Instrumentation

221 4 4, db, dr, pno solo


Category

Works for Big Band


Opus no.

91./2011


Premiere

Kirmo Lintinen, piano, UMO, cond. Kari Heinilä, Tampere, Tampere Biennale, 21 April 2012.


Movements

1. Sequenza, 2. Ninna nanna, 3. Cavalcata


PDF for promotional use

 Download


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.